2021. február 14., vasárnap

Újrahasznos projekt: gyertyák

 Ahogy elmúltak az ünnepek és lekerültek a karácsonyi dekorációk, a végén megmaradt vagy két kilónyi beporosodott, elszíneződött, megfáradt paraffingyertya. Fehérek, sárgák, narancsosak, pirosak. Sajnáltam volna kidobálni őket, úgyhogy körülnéztem a neten, mit is lehetne kezdeni velük. Könnyedén elmerültem a házi gyertyakészítés rejtelmeiben, ezt a leírást követve kezdő szinten is elég jól sült el a projekt. 



Talpas kanócot hobbiboltban vettem, formákak apró befőttesüvegeket és régi szilikonformákat kerestem, bár elvileg az apró műanyag dobozkák, vödrök is jók, mint például a gyurmás vagy kozmetikumos tégelyek. 


A kiszemelt üvegekbe egy-két csepp gyertyaviasszal beragasztottam a talpas kanócot, majd rácsomózott vékony cérnával egy fakanál nyelére feszítettem, hogy nagyjából egyenesen álljon. 


Bár a talpas kanóc elég peckesen áll, de amikor a meleg viaszt ráöntjük, megolvad a bevonata és beledől a viaszba, úgyhogy ez a kikötözés macerás, de kihagyhatatlan lépés.


A gyertyákat késsel darabokra vágtam és egy régi kis nyeles kávésedénybe szórtam. Forró vízfürdő felett olvasztottam meg szép lassan a gyertyadarabokat, mint a csokit. A gyertyákba tapadt por szerencsére leülepedett az olvadt paraffin aljába. Ezt a részt nem használtam fel, hanem egy darab papírtörlővel mindig kitörölgettem. A fehér paraffin színe őszintén szólva piszkosabb hatásúvá vált, de a színeseken nem nagyon lehet észrevenni a bent maradt kisebb mennyiségű porszennyezést. Lehet, hogy egy finom fémszűrő segíthet eltávolítani az olvadékból a porszemeket. Kiskanállal kihalászgattam a bekerült kanócdarabokat. Amivel vigyázni kell, mert eléggé elszínezi az alapanyagot, az az égett, fekete kanócmaradvány, azt édemes olvasztás előtt egy kis késsel kivágni. 

A paraffin egyébként beleolvasztott maradék zsírkrétával színezhető. ha szükséges. 




Az üvegekbe sorra más-más színű paraffinréteg került. Szép fokozatosan hűltek és zsugorodtak, másnapra a közepük eléggé behúzódott. Az így képződött gödörbe másnap reggel még egy kis olvadt alapanyagot öntöttem, hogy kitöltse a kráterszerű rést. 

A szilikonformákba levendula illóolajjal illatosított paraffin került, a tetejére pedig némi arany csillámpor. 

A végeredmény elég mutatós. A szilikon öntőforma nagyon szép sima, csillogó felületet ad és kevésbé  veszti el a formáját zsugorodáskor. Ezeket a csillag alakú gyertyákat egy jól záródó, nem porosodó sobozba tettem a jövő téli adventi koszorúra gondolva. 

Az üveges gyertyák jól mutatnak a cserépkályha szélén, nem olvadnak, nem hagynak foltot, mégis hangulatossá teszik a lakásunk ezen részét.


Érdemes volt kipróbálni ezt az egyszerű újrahasznosítós kézműves praktikát. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése