Kerti és természetjáró kalandok

Tóközi barangolás

6 megjegyzés
A blog olvasói közül úgy sejtem, sokakat elvarázsolt az  Őrség sokhelyütt érintetlen, ember- és természetközeli világa. Van egy hasonló hangulatú szeglet itt, a Győr-Csorna-Mosonmagyaróvár háromszögben is, ez  a Tóköz. A kistáj a Hanság ölelésében helyezkedik el.

Az esős hétvége miatt kocsival vágtunk neki az útnak, de kb. harminc-egynéhány kilométeres, viszonylag könnyű bringakörként is járható, kis forgalmú utakon. Kiindulópont lehet az autópályához közeli Lébény. Végigjártuk a szép játszótérrel ékes Tárnokrétit, határában a Hany láprétjeivel, megcsodáltuk a sok háziállatot Rábcakapin (biokertészete is nevezetes), meg a Keszeg-ér miatt különlegesen tágas-teres Markotabödögét. Hosszasan időztünk az ékszerdobozszerűen szép Fehértón, végül a kertvárosias Győrsövényházán (érdekessége a Vadrózsa Waldorf) keresztül értünk vissza az ezredéves templomáról híres kisvárosba, Lébénybe.

Lébényi-Hany
Az elmúlt héten érkezett, ötven milliméternél is több csapadék feltöltötte a mocsarakat, tűra helyett dagonyává tette a sétát, s közel lehetetlenné a virágfotózást. Azért buglyos szegfűt találtunk az egyik réten.

Sás, nád, boglárkák, füzek és égerek, amerre a szem ellát. A rovarok és a vadmadarak ez eső ellenére sokkal nagyobb bőségben nyüzsögtek, mint a települések környékén.

Jellegzetes hansági tájképek

Vízzel teli mocsárrét
Fehértó
Gólyafészkekkel üdvözli a látogatót ez az ötszáz lelkes kis csodafalu. Virágparadicsom, ami nem is csoda, hansági tőzegbe, tehát gyakorlatilag virágföldbe gyökerezik minden.

Megbecsülik a régi parasztkerti évelőket is, nem csak kertészeti egyenvirágok díszítik az utcákat.
 Több, mint nyolcvanéves a szépen rendbehozott tázoltókocsi, benne darázsfészekkel.

Tehenek gondoskodnak arról, hogy a védett rétek be ne erdősüljenek.
Ezt a növényt egy faluszéli komposzthalmon fotóztam, nem tudom, mi lehet.
A természeti értékek netovábbja a Fehér-tó, ami csak bejelentéssel és szakvezetővel látogatható, így védik a fészkelő, ritka madarak nyugalmát. A helyiek szerint az eső miatt felázott talajon egyébként is megközelíthetetlen lett volna. Viszont van itt egy csodaszép kis horgásztó, a természetkedvelő osztrák pecások tanyája. Körülsétáltunk a srácokkal és jól tettük, sok szépet láttunk.

Szent István robusztus szobra köszönti az érkezőt.
 Kis földnyelvek, bungalók adnak ideiglenes otthont a pecásoknak. Nagyobb társaságok is zavartalanul mulatozhatnak.
 Régi, megtört rózsakapu vezet a stégekhez, pompás futórózsával benőve.

Gyerekbarát a környezet, emellett szép is.
 Olvassuk csak el a firkálótábla feliratát, hiszen honfitársaink még nem igazán fedezték fel ezt a kincses szigetet.
Szóval, városi forgatagtól szenvedők, gyertek pihenni a Tóközbe!

6 megjegyzés :

1. a piros lágyszárú Atriplex hortensis rubra, piros laboda, ehető.

1. Köszönöm, tehát valami spenótféle lehet?

2. Nagyon szép kirándulásban volt részetek, és általad nekem is. Köszönöm. Az országnak ezt a részét nem nagyon ismerem (sajnos!)
    Nem is kell messze menni, hogy értékeket, szépségeket találjunk.

3. Szia! Nagyon szép a Hanság ,és tovább még nyugatra a Hany majd a Fertőig el lehet jutni érintetlen területeken érdenes tovább jönni Osli, Foldsziget, Andaui hid és hát a Fertő-tó fele is :) szép Napot!

1. Az ám, Osli cseresznyevirágzáskor maga a csoda!