2010. szeptember 5., vasárnap

Bizony, eltelt a nyár,

… ömlenghetnék líraian, ehelyett inkább azon lamentáltam a hűvös napokban, hogy begyújtsak-e vagy se az ömlő esőre és hűvösre tekintettel.
A kertbe menni nem is volt érdemes. Azért az egyik szárazabb estén cappogva hátragumicsizmáztam (szegény cukigumicsizmi egyre cefetebbül néz ki), és leszedtem a koktélparadicsomokat, megpucolgattam, és előkészítettem befőzésre. 2 x 2,2 kiló lett. Mindegyiket lefagyasztottam, mert ekkora adagokkal a tízliteres befőzőlábosban kár kezdeni. Majd ha összejön hat-nyolc kiló, egyszerre befőzöm.
A rossz idő nagy vesztese a paprika; annak rendje és módja szerint szépen elkezdett rohadni a hegyétől felfelé. Fogalmam sincs, mi okozza ezt, nálunk a paprika eddig maximum feketetetves volt. Biztos ez is a sok eső miatt van. A gaz is kezd megint egyre jobban elterjedni.
Késő őszre és átteleltetésre ültetett zöldségeim szépen iperednek. Az átteleltetni valók természetesen tesóm kertjében (spenót, saláta). Ami még idén elfogy, az a mi kertünkben is maradhat. Viszont kiterveltem, hol fogok egy kis teleltetőágyat csinálni, és mik lesznek benne, mert most ezek az áttelelő zöldségek mérhetetlenül piszkálják a fantáziámat, pont úgy, mint a drótos paradicsom tavasszal.
Kínai kel is van idén először. Leveles kel is akartam vetni, de a tavasszal megvásárolt mag sehol sem kelt ki. A hetekben próbálkoztam még vetőmagot felhajtani, de szomszéd csodakisvárosunk egyik vetőmagboltjában csak rendelésre hozatnak, a másik helyen a tisztelt eladó meg úgy bámult, mint a luki nyúl, amikor ezt a magot kértem. Azért egy vetőmagbolti eladótól elvárható lenne, hogy tudja, mi szerepel a vetőmagkatalőgusban, amiből rendel! Kutakodtattam a megyeszékhelyen is mag után, és láss csodát! Ott sem volt. Adtak viszont egy Adventi nevű kelkáposztamagot helyette. Ez viszont nem tűnik rossznak, már a neve is bizalomgerjesztő. A leírása szerint: „Az ősz folyamán állandó helyére kiültetve jó áttelelő, hideg-és szárazságtűrő fajta. A növény gyors fejlődésű, egyöntetű, középnagy. Zárt, közepesen kemény fejet képez. Levele erősen hólyagos.” Elvileg ha áttelel, kora tavasszal fejesedik ki. Ettől függetlenül jó lenne még leveles kel is, mert az TÉNYLEG áttelel, de már ősszel is ehető.
Azért a szokott szombat esti kerti szemlémen találtam szép terménydarabokat is, mondjuk ezt az 1,2 kilós céklát, nyolcvan centi magas szárzellereket. El se hiszem, hogy a kiültetett, Nyunyi-kisujj nagyságú palánták négy és fél hónap alatt ekkora nagy lovak lettek. Van most vajbab is bővecskén, s lesz is. A répa, krumpli még a földben, uborka, cukkini, patisszon is akad. Paradicsomból azonban már jobbára csak a koktélkiadású lesz. A termésre még várok a másodvetett zöldborsónál, sárgarépánál, salátánál, még-egy két hét kell nekik.
A késői vetéshez előkészített magágyakat az eső természetesen totál tönkretette, állt rajtuk a víz, megtömődött a föld. Kapálhattam mindent újra. De tulajdonképpen nem is volt baj, mert hatalmas adag pörjegyökeret szedtem ki a földből, és a szépen elmorzsált ágyásba vethettem a retek – és kelkáposzta-magokat. És tohonyaderékfájóskertész – módra ültettem még újhagymának valót. Találtam egy zacsiban valami tavaszról maradt dughagyma- maradékot, azt ültettem el – potyogtatva.. Így is kihajt, bát a hagymák görbék lesznek. Csak a dughagymában volt egy-két gyatrább, és lusta voltam válogatni, meg már erősen sötétedett is. Bepotyogattam, takartam, ámen.
A héten a paradicsom – maradványokat begyűjtöm, befőzöm. Még vetni is akarok retket, kelféléket. Palántáznom is kéne, de hát hogy mire fogok ráérni, rejtély…
Végül három új olvasóinkat köszönthetjük újra nyíló szarkalábam füzérjével:


Patríciát, Kingát és Rozikát odaátról!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése