2012. június 7., csütörtök

Rózsaszörp és rózsalekvár

...sok citrommal és még több bénázással

A rózsa
Férjem nagymamájától hoztunk öt éve egy érdekes, piros virágú, igen dúsan virágzó rózsatövet. A nagyi Dollár rózsának hívta és alacsony kis támrendszerre futtatva nevelte a kiskapu mellett, ez köszöntötte a hozzá betérőket. Nálunk ez a rózsa nem indult futásnak, hanem inkább  csipkebokor habitusú, nagy, hajlós cserjévé növekedett. Köröshegyről hoztam ligeti zsálya-magot, ezt ültettem a tövébe védőnövénynek. Meg is úszta eddig az összes tetűfertőzést épségben-egészségben. Idén vagy harminc ágon hozott legalább tíz-tíz rózsavirágot. Az elvirágzás előtt úgy gondoltam, érdemes lenne megmenteni ezt a kincset. 
 A virágzás kezdetén
Elvirágzás előtt
Előkészület
A szirmokkal teleszedtem a két legnagyobb keverőtálamat. A nagyobbikba  510g, a kisebbikbe 360g rózsaszirom került, lemértem. Átmostam és kissé át is kellett válogatni, hiszen csészelevelek és sok fülbemászó-fióka is került a szirmok közé, meg elég sok por is. 
Már korábban böngésztem a netet receptek után, inspirálóbbnál inspirálóbb, különlegesnél különlegesebb ötleteket találtam. Az volt a tervem, hogy a kisebbik adag sziromból szörpöt fogok készíteni, a nagyobbikból pedig fahéjas-almás, kissé darabos rózsadzsemet. A  végén ez nem egészen jött össze, de hát együtt tanulhatunk a káron.

A szörp, ami sikerült
Lényegében Hedonism receptjét követtem. A kisebb edényben lévő 360 g rózsaszirmot 2 liter vízbe tettem, a mosóvíztől nem túlzottan lecsöpögtetve, aztán lassú tűzön  felforraltam és úgy fél órát főztem. A főzés végére elszíntelenedett a sziromtömeg, amit leszűrtem
 Ilyen volt - ilyen lett
Szép mélypiros levet kaptam a szűrés után, ezt mérőkancsóval mértem vissza a fazékba. 2,5 l szörpalap készült a fenti mennyiségű alapanyagból.  Ízesítettem egy citrom darabokban leszedett héjával. 

Hozzátettem 1,5 kg cukrot (igen, ennyit, tudom, cukor-blues), 2 citrom levét és jól kiforraltam. A lé első két literét üvegekbe mertem, lezártam és szárazdunsztba küldtem aludni. Már frissen is csodafinom volt, másnapra  pedig még zamatosabbá érett. 

A lekvár, ami nem sikerült
Azért izgatott az almás-fahéjas rózsalekvár, mert így azt hittem, elkerülhetem a dzsemfix használatát, de hát sajnos ez most nem jött össze. Feltettem főni az 500 g rózsaszirmot egy liter vízzel, egy citrom levével, egy kis fahéjjal meg egy nagy alma felkockázott húsával. A kezdet biztató volt, de amikor az anyag már elég jól átfőttnek tűnt úgy háromnegyed óra után, jól ősszeturmixoltam az egészet. Ekkor megkóstoltam, és valami undormány, gyomízűen keserű, darált fakéregre hasonlító  állagú förtelem lett belőle. Kínomban leforráztam vele egy rossz helyen nőtt bodzabokrot, a trulyit a madarak már majdnem fölették azóta. 
Nem tudom, mi volt a baj, talán a kelleténél több csészelevél maradt a cuccban. Járt már valaki így? Mit ronthattam el? 

A helyzetet végül úgy mentettem meg, hogy a szörp utolsó egy literébe gyorsan beleszórtam egy csomag 3:1 dzsemfixet (Haas Quittin). Jól átforraltam 6-7 percig nagy lángon, kavargatva. Így nem igazán dzsemes állagú, hanem inkább lekvárszerű, átlátszó, szép lekvárt kaptam, igaz, csak egy litert. De legalább az az elképzelt finom rózsás-málnás joghurt meg a rózsás-málnás torta még összejöhet. A dzsemfixtől talán nem halunk meg, van benne ugye pektin meg citromsav meg szorbit. 

Hogyan kellett volna, ha a volna nem lett volna
Tanulság, avagy  így készítenék egy menetben egy jó nagy adag szörpöt és lekvárt. 
Ha most itt állnék egy kiló tisztított rózsaszirommal a konyhámban, akkor hozzátennék öt-öt és fél liter vizet, úgy főzném fel.  Szűrés után a kapott szörpalapba, ami úgy hat-hat és fél liter, beletenném 2,5 citrom héját és öt és fél-hat citrom levét meg négy kiló cukrot, amit jól kiforralnék. A kapott úgy nyolc liter levet megfelezném, a felét szörpösüvegekbe tenném és dunsztolnám a cihák közt, a másik felét még lehetne fűszerekkel spilázni, de beleküldeném a négy csomag 3:1 dzsemfixet. Kiforralás után így meglenne a négy liternyi rózsalekvár. 

33 megjegyzés:

  1. Ez aranyos volt. És valóban tanultunk a károdból, én legalábbis, és az utolsó verzió szerint fogok eljárni.
    Bettus

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fogalmam sincs, mi vágta haza az almás verziót.

      Törlés
    2. a rózsaszirmok sárgás tövét ki kell vágni mert az okozhatja a keserűséget. illetve érdemes a bimbós virágokat kerülni, inkább a kifejlett, megnőtt virágokat érdemes leszedni. így nem lesz keserű a lekvár elvileg. :)

      Törlés
    3. Köszi, nagyon hasznos tippek! Nem is gondoltam volna, hogy ez a megoldás.

      Törlés
  2. Ez furcsa és érthetetlen, hogy így elrontotta az alma. Vagy más.
    Gyönyörű ez a bokor! De sajnos én nem kaptam ihletet, mert 1. nincs ekkora rózsám (csak egy mini), 2. nem hat meg a rózsaszirom másképpen, csak a szárán. Ott viszont nagyon szeretem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Minyon, az alma hibátlan volt, a héját megettem. A bokor a szívemhez és a hasamhoz is közel áll.

      Törlés
  3. Hédi, a számból vetted ki a szót. Mire rászántam magam, a rózsabogarak, a virágbogarakkal egyetértésben felfalták a rózsáimat. Na de lesz még rózsa násztánc nélkül, akkor nekiállok, bár nekem nem lesz soha 1 kg-nyi. Bár olvastam, hogy szárítottból is finomat lehet készíteni. Én most a levendulasziruppal próbálkozom, a szárítani való csokrok szorgalmas kötögetésén kívül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fú, levendulaszirup, az nemcsak csábító, de igen finom is lehet. Meli, csatlakozva a tegnapi bogaras poszthoz, nagyon-nagyon köszi a bogaras blog linkjét, igazi kincsestár!,

      Törlés
    2. Szívesen, én még nem néztem meg tüzetesen, csak a lizinkafalókra koncentráltam.:)

      Törlés
    3. Ne haragudj Meli, de te felsőfokon nyomod az angolt? Nekem azért a bogarászáshoz igencsak kellett a szótár (mondjuk csak két éve, 34 éves fejjel középfokúztam angolból.) Véletlenül sem találtam ilyen jó dolgokat a neten a lizinkafalóhoz. Profi vagy!

      Törlés
    4. Sajnos alig nyomom az angolt, 10 éve tettem le a középfokot, de a biosz és kémia elég jól fekszik, általában tudom, hogy mit keressek vagy milyen irányba induljak. Ja, és jó orrom van a megfelelő linkek kiválasztásához.:)

      Törlés
  4. Nem bírtam magammal, ahogy végigolvastam a posztot, kirohantam a kertbe, és teleszedtem egy edényt rózsaszirommal. Most forralom a tűzhelyen... Sajnos nekem kevés a vörös rózsám, inkább halvány rózsaszínben utazom, úgyhogy valószínűleg a szörp színe sem lesz olyan ragyogó, mint a tied, de sebaj. Majd beszámolok, hogyan sikerült a rózsaszirup :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Annás, nagyon kíváncsi vagyok a te verziódra.

      Törlés
    2. Elkészült a lekvár is, annak elég halovány színe lett, de azért illatos és finom :) Most már csak üvegeket kell gyűjtenem a következő adagokhoz...

      Törlés
    3. RTulajdonképp egyszerűen elkészíthető lekvár és nagyon finom.

      Törlés
  5. Én agar-agart találtam bioboltban,de olvastam egy stabark nevű természetes anyagból készült zselésítőről is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lizi, az az án bónám, hogy a hozzánk legközelebbi bioboltot rossz tapasztalataimból kifolyólag messzire elkerülöm a lejárt szavatosságú termékeik miatt. A stabarkról még sosem hallottam.

      Törlés
  6. Kár, hogy kiöntötted! Hasonlóan jártam én is, először keserű volt, de három nap múlva már nyoma sem volt a keserűségnek - itt leírtam az egész kalandos folyamatot:

    http://naspolyakonyha.blogspot.hu/2012/06/rozselekvar.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Naspolya. köszi! Nekem sajnos nem volt ennyi türelmem, az enyém az udvaron landolt. De lehet, hogy megér még egy próbát a rózsalekvár a Te módszereddel (Egyébként remek a blogod!)

      Törlés
    2. Tényleg, állagra milyen a készlekvárban a rózsaszirom? Nekem nagyon furcsa volt, kellemetlen a számnak.

      Törlés
    3. Írtó szívósak a rózsaszirmok, de nekem nem fűrészporszerű, szóval nem száraz, de tényleg fura az állaga, puha, de mégis masszív, hicsit műanyagos:) De a kész lekvárban már egyáltalán nem zavaró. Örülök, hogy tetszik a blogom, én meg a tiédből igyekszem pótolni hiányos kertészeti ismereteimet:)

      Törlés
  7. Milyen a fél hat citrom? :-)

    VálaszTörlés
  8. Egyszer régen csináltam egy olyan házi teakeveréket, amely egyenlő arányban tartalmazott aszalt almát, körtét, csipkebogyót, és az aszalt alma mennyisége ötödének megfelelő szárított színes rózsaszirmokat. Ez is igen jó ízű és szép rózsaszínű téli tea lett. Viszont emlékszem, én is csodálkoztam rajta, hogy a teában, ázás után az aszalt gyümölcsök finoman meglágyultak, a rózsaszirom azonban olyan állagú volt benne, mint kb. a reszelt, fás torma.(Zamatra persze más!)

    VálaszTörlés
  9. A keserűségről. Nem tudom, mert nem próbáltam még, de több receptben is külön kiemelik, hogy a szirmok fehér részét feltétlen csípjük ki. Azt viszont nem indokolták, hogy miért. Talán ezért, de ez csak tipp.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Biztos hasznos a csipegetés, de szerintem még most is csipegetném (holott már majdnem az összes lekvárt megettük).

      Törlés
  10. Húha! Nagyon vonzó ez a kaland! Este le is szüretelem a tűzpiros futórózsabokromat. Amiről csak annyit ugye, hogy a rózsa kúszó maximum, de semmiképpen sem futó. Azaz nem tud önmaga kapaszkodni, a jó nagyi is biztosan felkötötte! Az enyém is kezdett óriás hajló-bokorrá válni, mert 3 évig vártam a férjtől a kampókat a kőfalba:))) Pár hete lettek kampók és huzal, így kellően rögzíthettem. Köszi a receptet!

    VálaszTörlés
  11. Így van, valóban kúszik a rózsa, nem fut sehová. Szívesen a recit, használd egészséggel.

    VálaszTörlés
  12. 10 dkg sziromból, ennyi nyílt újra és megelőztem a bogarakat, szörp készült. Ferinek is nagyon ízlik, már a féltve őrzött tömve-telt rózsámat vizslatja, hogy milyen íze lenne.

    VálaszTörlés
  13. Egy "jó bolond" százat csinál! Feleségem is rákattant a témára, nálunk is készül napokon belül :)

    VálaszTörlés
  14. Én is egy almás verzióval próbálkoztam és keserű is lett. Azzal vigasztaltam magam, hogy cserébe 2 napig nagyon jó illat volt :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kéne egy okos vegyész, aki kielemzi, mitől...

      Törlés