2013. január 19., szombat

Tervezzük az új szezont

Vége van már az emberes hónapoknak – állapította meg kedvenc kolléganőm, aki a vidámság mellett a népi bölcsességeket is ontani tudja. Ezzel arra célzott, hogy bár nagyon messze vannak még a kellemes tavaszi napok (és a fűtésszezon vége), az éjszakák rövidülnek már naponta néhány perccel, nem sötétben botorkálunk haza. Egyéb jelei is vannak annak, hogy hamarosan megkezdődik a szezon. Például az, hogy a Tescoban akciózzák a tavalyról maradt vetőmagokat… 
Az udvarban a védett helyeken a hagymások első hajtásai is megjelentek. Igaz, őket  a jó vastag hólepel mindjárt be is fedte. Ettől még lehetnek nagyon hideg napok. A tavalyi február is tartogatott nagyon kemény fagyokat, és 2010-ben márciusban még nagy hókupacok voltak az utak szélén, olyan későn érkezett az enyhülés.

Tegnap este nagyon pocsékul égett a tűz a kazánban (hiába, az időjárás változást még a kazán is megérzi talán). Fel akartam „húzatni” egy kicsit a tüzet: ilyenkor mindig papírt dobálok rá, hogy a tűztér jól átforrósodjon hirtelen, ezzel erős lángolásra késztetve az ott heverő fahasábokat. Emlékeztem, hogy egy zsákban félretettem mindenféle papírokat eltüzelésre, ezt kerestem. Közben a szekrény tetején egy formás papírzacskóra lettem figyelmes, amiben a tavalyi paradicsom-és paprikamag-maradékok voltak. Ez az esemény ürügyül szolgált arra, hogy Hédivel részleteiben átbeszéljük a kertjeink majdani elrendezését.
Tulajdonképpen már sokkal régebben összehozhattuk volna. Kertjeink más adottságúak. Hédinél sok a félárnyék, a talaj homokos, szelesebb a terület. Nálam nagy nyílt tér van, egész nap járja a napfény, a föld agyagos. Sokkal okszerűbben nevelhettünk volna növényeket, ha nem párhuzamosan vetjük ugyanazokat.

Mumkamegosztás, öngyógyítósdi -ezek a 2013-as szezon kulcsszavai. Kertünk növényvédelmének legjellemzőbb problémái a keresztesvirágúaknál (retek, káposztafélék, fehér mustár) száraz időben jelentkező földibolha és a néhány évente érkező káposztalepkék, valamint a paradicsom gombásodása. Ezek jól megelőzhetőnek tűnnek az öngyógyítós módszerrel.

Mindketten elvetjük a tavaszi első zöldségek magjait: saláta, újhagyma, retek mindkettőnk kertjében lesz. A spenótot viszont tesóm kertjéből gondolom majd beszerezni, nekem mindig egykettőre magszárba megy. Mángoldot is ő ülte majd a kertjében. Salátából megpróbálkozunk a szedett mag visszavetésével, mivel elvileg öntermékeny. 
A zöldborsóültetvény egy az egyben nálam lesz, Hédi nem fog vetni, nála valamiért a legjobb fajták is menthetetlen silányak maradtak. Amelyekből még a szárazságban is szüreteltünk, nála semmivé váltak. A zöldbabbal is hasonlóan tervezünk eljárni.
A sokpepecses zellernevelés és az összes káposztaféle Hédihez vonul át. Nálam a zeller nagyon későre lett kész, mire megrendeltem a szántást. Tesómnál nem ilyen sietős a dolog, ott kint hagyható ez a növény, amíg lehet. A káposztafélék nálam mindig a bolhák martalékává válnak, Hédinél a hűvösebb kertben sokkal szebben elvannak. A fajták közül újdonság lesz a vöröskáposzta, ragaszkodni szeretnénk a szentesi rövid tenyészidejű, ellenálló karalábékhoz, és megpróbálunk valami igen rapid, rövid tenyészidejű brokkolit beszerezni. 
Hédinél a paprika egyáltalán nem terem. Hatalmas, gyönyörű növénnyé fejlődik, néhány apró terméssel. A paradicsom is igen keservesen érik. Több napfény kell neki, ezt a mi kertünkben fogja megtalálni. Tesómnál csak egy-két tő indeterminált meg koktélparadicsom fog tenyészni a tűzifakaloda oldalára futtatva, hogy pici unokaöcsém szedegethesse. Paradicsomból aszalni való koktélparadicsom a nagy álom, meg a hidegtűrők természetesen. A fekete magyar csili remekül bevált és jó messze volt minden más paprikától (több, mint 300 m), ezért ebből is vetünk vissza valamennyit.
A melegkedvelő csemegekukorica hozzám kerül, de az uborkát szívesen hárítom Hédihez. Ő azt mondja, néhány sornál többet nem szeretne vetni belőle. 
Cékláról, hagymáról, petrezselyemről, tökfélékről mindegyikünk maga gondoskodik saját magának. A sárgarépából kétháztartási mennyiség Hédinél lesz a koraiból. A téli tárolásra való későit mi vetjük el, itt fajtánként osztjuk meg a termesztést.
Krumpli csak nálunk lesz, szeretnék egy korai fajtát is beilleszteni a sorba, újkrumpliért.

Mivel a kertjeinket így „bedobtuk a közösbe”, a mi kertünkben Hédi aktívan fog ténykedni, amely nekem igen komoly segítséget jelent. Persze nem arra fogok berendezkedni, hogy majd ő bármit is helyettem csinál majd meg, de így talán jobb gazdái leszünk a kertjeinknek. Tesóm a kiskertjét teljességgel Gertrude Franck tanácsai alapján öngyógyító üzemmódra állítja át, bizonyára jó tapasztalatokkal. Nálam marad ez a bio is meg nem is termesztési mód. Talajt komposzt helyett Dudarittal javítok (a mulcsnak meg komposztnak valóra változatlanul a tyúkok tartanak igényt). Mulcsozni maradék szalmával meg fűrészporral tudok majd, úgy tűnik. Az összpermetezés a lemosózásban, a kényesebb növények rezes permetezésében és krumplibogár-irtásban merül majd ki. Lombtrágyát is használok majd öntözővízben. Sajnos ettől nem tudok eltekinteni, mivel aránylag nagy táblákban vagyok kénytelen művelni a földet, ahol jobb eséllyel szaporodhatnak el a kártevők. A szomszédunk kertje pedig eléggé elhanyagolt, tavasszal még szép, de nyár derekára már a rovarok, kórokozók gazdag tárházává válik,  amelyek ha már nem találnak elég kaját, mindig nálunk kötnek ki végül. Amit lehet, társítok, különös tekintettel a sárgarépára meg a hagymára.

De hiába tervezgetünk, ha a magok nincsenek pontosan lajstromba véve. Ennek pont most, a hóba zárva van itt a legjobb ideje.


Egynyári magokból ha nem is rengeteget, de gyűjtöttünk valamennyit, főleg körömvirágot, büdöskét (kertdoktorok) meg őszirózsát, pillangóvirágot. Újdonságokat is ki szeretnénk próbálni, ezek a színes mángold, a várható száraz-meleg évre tekintettel a csicseriborsó, meg a közvetlenül a talajba vetett földimandula.


Tegnap megcsináltuk a rendes évi magleltárt. Jó sok a maradék vetőmag, ezeket el kell vetni, mielőtt elvesztik a csíraképességüket.  Ehhez mérten lehet tervezni a bevásárlólistát. A netről, a bevált helyeinkről rendelünk minőségi magokat a hiányzó fajtákból. Részletes maglistán is dolgozunk, ami a vetőkotta szerepét is betölti majd, ezzel kapcsolatban néhány nap múlva érkezik a következő poszt. 

8 megjegyzés:

  1. Színes mángoldból tudok küldeni pár szem magot, ha nem kell sok, Vateráról rendeltem a nyáron, szépen kikeltek, amiket elvetettem, de már nem nőttek meg ennivaló méretűre a fagyok előtt. Most a hó alatt pihennek.
    Kíváncsi vagyok, hogy alakul az évetek a tervekhez, és várakozásokhoz képest.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Meli, köszi, Ági is vett, de ő meg el sem vetette, én meg elkunyiztam tőle. Volt már mángold, de nem ízlett, olyan volt, mint a tyúkoknak való répalevél. Egy próbát még megér a dolog, hátha megszeretjük. A tervek... biztos, hogy nem 100%-ban így megy. Sosem veteményeztem még kottából.

      Törlés
  2. Milyen jó, hogy így együtt tudtok működni! Tényleg remek így igények szerint szétosztani a terményeket, én csak a saját kertem különböző adottságait tudom variálni, de most már annak is örülök, hogy 10 év kerti tapasztalata kezd leülepedni:)

    VálaszTörlés
  3. Sok sikert az új szezonhoz!

    VálaszTörlés
  4. Paat, mi még kísérletezünk, nem ülepszünk, bár ott tartanék, hogy tudom a felmerülő gondokra a megoldást.

    HP, láttam, te is magozol...

    VálaszTörlés
  5. Ja, szerk közl.: Idegen tollak. A posztot 90%-ban Ági írta, én csak átnéztem és kicsit beleszerkesztettem, de a Blogger nekem adta a szerzőséget.

    VálaszTörlés
  6. Szia!

    Megkérdezhetem, hogy melyik webshopból rendeltek?

    Köszi!

    VálaszTörlés
  7. Idén a Budapesti Kertimag termékeiből vettünk.

    VálaszTörlés