2013. január 6., vasárnap

Vízkő, gépek, tisztítószerek


Hónapok óta kísért ez a téma, utánajártam annak egy kicsikét, amit a saját káromon tanultam a vízkeménységről. Nem is gondolnánk, milyen jelentős mértékben képes befolyásolni egy zöld(ülő) háztartás  életét a sok vízben lebegő magnézium- és kalciumion. A mosó- és mosogatógépek, a vízforralók, gőzölős vasalók működését károsíthatja a víz ásványianyag-tartalma.

A víz keménységét az abban található kalcium- és magnéziumvegyületek okozzák, amelyeknek csak egy része távolítható el forralással. Ezek az anyagok rontják a tisztítószerek (főleg a szappanfélék) tisztító hatását, vízkőlerakódásokat hagynak hátra a gépek meleg vízzel érintkező felületein Hogy az ország egy adott területén mennyire kemény a víz, könnyen kideríthetjük egy vízkeménységi térkép segítségével.

A gépek közül a vasalók és vízforralók vízkőmentesítése viszonylag egyszerű feladat. Közismert, hogy az ecetsav vagy a citromsav (citrompótló tabletta) könnyen megszünteti a lerakódásokat. 

A mosógépeknél is működik az ecetes módszer az mint vízkőtelenítő. Öblítésre is megfelel, közömbösíti a lúgos mosószermaradványokat. A mosószappanos, szappanoldatos mosásnál is hasznos, ha mosószódát adagolunk a szappan mellé, mivel az is vízlágyító hatású. Így nyugodtak lehetünk, hogy sem magunkat, sem a környezetet nem terheljük meg agresszív vegyszerekkel, emellett a vegyszerköltség is töredékére csökken. Apropó, mosógépek: kiderült a Calgont gyártó cégről, hogy megtévesztő reklámokkal etette meg a nagyérdeműt, meg is bírságolták érte tisztességgel. 

A szappanokkal kapcsolatban azt tapasztaltam, de ezt már azt hiszem, a háziszappanos posztban említettem, hogy a pontosan kimért lúgkő a közönséges csapvízben nem oldódik fel teljesen, kemény lerakódást okozott a keverőedényben, emiatt csökkenteni kellett az adagolt zsiradék mennyiségét. A szappanok sem tudják a hatásukat kifejteni a kemény vízben, a magnézium- és kalciumvegyületeik, a mészszappanok undorító trutyiszerűek, később pedig megkeményednek és belerakódnak a lefolyócsövekbe, ezek is lehetnek az okai a dugulásoknak

A mosogatógépeknél a vízlágyító a konyhasó, aminek hiányát bizony komolyan kell venni a gép és az edények érdekében. Öblítőnek itt is beválik az ecet. A tisztítószerek kiváltására jó tippeket olvastam Ökoanyunál a citromsav-szódabikarbóna keverékről.
Itt a tabik körül bűzlik szerintem a nagy átverés, a mi mosogatógépünk kezelési útmutatója például kizárólag saját felelősségre javasolja a többfunkciós tabletták alkalmazását, amelyek különben is csak bizonyos vízkeménységi viszonyok között működnek! Emellett a préselt tabletták sokkal nehezebben oldódnak fel, mint a por/folyadék alapúak, ezért a tabis program 30%-kal több áramot és vizet fogyaszt, mivel forróbb vízzel tovább mosogat és többször öblít, mint az öko program. A tabis program ráadásul kerek egy órával hosszabb, mint az öko, az eredményük pedig  szinte egyforma. Ha foszfátmentes mosogatóport használunk a gépbe (általában ennek nagy része mosószóda), kellő mennyiségű sóval és ecettel, a gépet és a környezetet is kíméljük. A tabik alatt az alsó polcon szoktak lenni a boltokban a gépi mosogatóporok, ha valaki ilyet keres, az áruk is sokkal barátibb, mint a tablettáké. A mosogatógépben a vízkő a karok fúvókáit tömítheti el, ezt mi időnként ki szoktuk csavarozni és a kis gyerekkádban ecetes vízbe beáztatni éjjelre. Reggelre a karok is és a kád is megtisztulnak, ez a 2in1, nem a tabi. 

Összegezve: a gépeknek, csöveknek inkább az ecet, a szóda a barátja a vízkő szempontjából, mint a vegyszerek. Az ecet azért működik ilyen jól tisztítószerként, mert rengeteg mindent képes feloldani. A só, szóda és szódabikarbóna pedig a vízkő magnézium- és kalciumionjait vízben jól oldódó nátriumionokra cseréli. Ez magyarázza a hatásukat.

A citromsavas-szódabikarbónás gépi mosogatásról
Tegnap, 1013. január 17-én teszteltem ezt a módszert. A napi rékas a kétfogásos ebéd és egy virslis reggeli során elhasznált edényeket tartalmazta, plusz a vacsorához használt három kistányért. A mosogatószer-adagolóba 2 teáskanál (14 g) citromsavat és 1 teáskanál (7 g) szódabikarbónát töltöttem.  Az öblítő rekeszben még volt a héten beletöltött ecetből. A sótartály visszajelzője mg nem jelzett sóhiányt. 45°-os eco programot választottam a mosogatáshoz. 
A gépbe a következő edényeket tettem: 1 db leveses fazék, amiben tejfölös raguleves főtt, 1 db fazék, amiben túrógombóc főtt, 1 db kislábas, amelyben virsli főtt, 1 db túrógombóc masszájával szennyezett keverőtál, egy darab tálalótál, egy darab kekszmorzsába forgatós tál, egy kis fém keverőtál, 6 koszos kistányér, köztük 3 mustáros (ez elég nehezen jön le mosogatógéppel, főleg, ha rászáradt), 4 lapostányér, 2 mélytányér, 4 gyerektálka, 2 kávésbögre, sok vizespohár, szűrő- és merőkanalak, kések, plusz a tele evőeszközös kosár. 
Eredmény: semmivel sem rosszabb, mint a korábban használt DM-es tabi. Egy mosogatás ára mindössze 14 forint  és nem távozott a házból foszfáttartalmú szennyvíz. Jó módszer, merem ajánlani az átlagosan szennyezett edényekhez. Húsleveses fazék, zsíros tepsi mosogatásánál is kipróbálom hétvégén, erről majd később.

13 megjegyzés:

  1. Nálunk az ecet mindennapos tisztítószer, csak éppen utána alaposan ki kell szellőztetni. Calgont sosem használtam. Pár éve kipróbáltam a mosódió-mosószóda kombót, ecetes öblítéssel, már egy pár mosás után is látható volt a (fölültöltős) dob tetején a vízkőréteg, ami addig nem volt. Akkor visszatértem a mosószerre (Amway, állítólag nagyon környezetbarát), az öblítő továbbra is ecet.

    VálaszTörlés
  2. Az ecet tényleg jó, nálunk Andris naponta tapizza a teraszajtót kajás kézzel, mégis tisztán lehet tartani az öveget vele! Jót hallottam arról a mosószerről, de még sosem próbáltam ki. A mosódiót én is próbáltam, de nem jött be, mintha csak sima vízzel mostam volna.

    VálaszTörlés
  3. Osztom a mosódiós véleményt. Nálunk sem vált be. Viszont egy jó ideje mosok úgy, hogy a mosóport megfelezem, a másik felét pedig mosószódával helyettesítem. Ez teljesen bevált.
    Tisztítani pedig 1/2 mennyiség békás mosogatószer és 1/2 mennyiség ecet keverékével szoktam. Belerakom egy spricnis üvegbe és ez mindenre jó. A fürdőtől a konyháig. És ami nem elhanyagolható, így nem fulladok meg az ecet szagtól:)

    VálaszTörlés
  4. Még sosem próbáltam, de most ürült ki egy flakon, készítek ilyet Köszi.

    VálaszTörlés
  5. Remélem Nemed is beválik!

    VálaszTörlés
  6. Békaecettel abszolvàltam a szokásos fűrdőtakarítást ès minden csillog!

    VálaszTörlés
  7. Köszi az eredeti posztot, meg a békaecetet is. Mindkettőt használom, de így együtt...nagy ötlet:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most próbáltam először és tuti! Jó szer, olyan hatékony, mint a foszforsavas szaniter- és csempetisztítók.

      Törlés
  8. Húha, nagyon tudatlan vagyok: mi az a "békás"? Tudom, nem kéne márkanevet írni ide, de ha mégis...

    VálaszTörlés
  9. Frosch Ecological termékcsalád, szinte minden boltban kapható, 550-600 Ft litere.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, nem véletlenül nem ismertem: nem emlékszem, hogy valaha találkoztam volna vele. Most majd keresem.

      Törlés
  10. De örülök, hogy bevált!! Felénk eszméletlen kemény a víz, de ezzel a lötyivel pillanatok alatt rendbe lehet hozni mindent. A tanyán meg vasas, de arra is jó (korábban alig találtam olyan tisztítót, ami azt eltávolította).

    VálaszTörlés