2009. szeptember 6., vasárnap

Szeptember első vasárnapjáról....

.... azt mondhatnánk, hogy az őszt ígéri már, de valahogy ez a heti 30 fokban pörkölődve nem jutott eszembe. A hét elején folytattuk a vajbab szedését. Töméntelen mennyiségben termett, vödrök híján már lavórba és üzemen kívüli ruháskosarakba szedtük. A babpucolástól már majdnem bujdosásnak indultam, de ez a jó termés ára, nem kell nyavalyogni.
Végre sikerült a retkek további vetését folytatni, a magágy eső utáni ismételt fellazításával. Egy biokertes könyvben olvastam, hogy a földibolhák megkímélik a kelő növénykéket, ha a vetésnél az alábbi szabályt betartjuk: a magokat nem elég simán a földbe szórni. Péppé zúzott hagymaféle és fűrészpor keverékébe kell beleszórni a magokat, és ezt a büdös pempőt kell a kihúzott vetőárkocskába bepotyogatni csomócskánként. E célra néhány nyamvadt pórét szemeltem ki, amit lereszeltem. Fűrészport a téli tüzelőt aprító sógoromtól kértem. Az így elkészített darabos péphez adtam a magokat, és elvetettem. A kikelt növénykék sziklevelein tényleg nem láttam, rágásnyomokat eddig, de majd meglátjuk, a továbbiakban is hatásos-e. Ha sikerül a kis növényeknek fölerősödniük, a bolha úgyse tud bennük olyan komoly károkat okozni. A rágós, nagy levél nem olyan jó, bezzeg a zsenge sziklevél, az döfi! Tanulhatunk a bolhától: fajtája születése óta tudja, hogy a csíra egészséges! Nem kell wellnessmagazinok cikkein tolni a jónép agyába náluk, hogy egyenek csírát! :-)
A korábban vetett franciaretek szép, növendék hengerkéit Nyunyu Hédivel is megosztotta. persze a rájuk ragadt sarat is...
Közben megint kapott tápoldatot a paprika, ami nagyon jót tett a fejlődő terméseknek.A kápia, paradicsom- és kaliforniai paprika intenzíven pirosodik, hirdetve, hogy hamarosan időszerű a marinált paprika eltevése.

A csütörtöki napot szabiként az apósomnál töltöttem, ahol a "kis szüretnél" közreműködtem: a cserszegi fűszeres és a zalagyöngye érett meg, gyorsan le kellett szedni, mert másnapra ígérte a hidegfrontot a meteorológia. Ez egy kisebb kordonsoron volt, gyorsan lekaptuk, mert csütörtök estére megérkeztek az esőfelhők. De addigra már le volt darálva a szőlő. Kb. 300 liter must lett, meglehetősen magas cukorfokkal. A munka java azonban még hátravan: a "nagy szüret": az olaszrizling meg az othelló leszedése, háromszor akkora darabon, mint a csütörtöki. Ez még nem érett. Addig drukkolhatunk, hogy a szemek az esőben ki ne repedjenek, mert akkor tönkremennek.

Másnap szemrevételezhettem, hogy a visszavagdosott petrezselymek szárcsonkjai közül új, üde levélkék törnek elő. Salátát is palántáztam, hogy ha már nem lesz paradicsom, legyen egy kis salinakvaló. Mondjuk halászi búcsúra (Márton-nap, nov. 11 utáni vasárnap) a rántott húshoz...

A paradicsom permetezése nagyon jól sikerült, most már korlátlanul élvezhetjük ezt a finom piros termést.

A héten a sziklakert gazolását kell perfektre befejeznem, mert csak olyan tessék - lássék huzigáltam a legnagyobb gazokat, miközben a mellette levő hintán Nyunyut biztattam, hogy hajtsa magát, ne nekem kelljen löknöm... Persze kevés sikerrel. A héten esedékes lesz a fűnyírás is, meg gazirtás. További másodvetéssel már nemm akarok pepecselni, palántázni úgyis kell még a téli kelt. Viszont a krumplit fel kell szedni. És - mivel repedezik már a dió burka - ki kell látogatnom a határba a jó öreg diófámhoz, mi a helyzet a terméssel!

Sokat főztünk is a héten a kertből. Gondban voltunk, mert a megtermett vajbabmennyiség már nemigen fért be a fagyasztóba. Hogy elférjen, néhány kilót elajándékoztunk, a még így is kapitális adagból csináltunk rakott babot, vajbablevest és - salátát. A maradék már elfért. Csináltunk még koviubit, cserszegi fűszeres szőlőből szörpöt, aztán tíz üveget az Andi-féle ketchupből (am munka közben megfogadtam, hogy a kézi passzírozót belepasszírozom a kukába... ). Készült még ecetes paprika télire, zöldséggel és sonkával megrakott pizza, brokkolikrémleves, almás rétes, krumpliköretek, lenmagos bundában sült cukkini.Látható ezzel, hogy a sok kerti munka nem hiábavaló: nem koplaltunk! :-D

Végül a hét rémpofái:

Dáma és Fanni (apósom lovai) cukrot kunyerálnak:

Ez pedig az a töklámpa, amit anyuci szerkesztett Nyunyunak, hogy mulattassa. Mondhatom, nem kevés sikerrel! Az udvaron világítottuk ki, még este kilenckor is alig lehetett becipelni előle a leányt!

9 megjegyzés:

  1. Köszi a retket, Jani reggelire megette, teljesen boldoggá tette a kisrabszolga.

    A szőlőből tepsis méretű gyümölcstorta, pontosabban gyümölcskocka készült, köszi.

    A négy méter salátáról már két hete esszük a leveleket, minden másnap saláta van vacsorára, és csak egyre nő. A legkiadósabb zöldség.

    Ez az idő nagyon jót tesz a karfiolpalántáknak és a leveles kelnek.

    Így igaz, megéri a zöldségeskerttel foglalkozni, hetek óta nem kellett a boltban zöldségre-gyümölcsre költeni.

    VálaszTörlés
  2. Utolsó kép: írtam, hogy mindenkinek megvan a saját személyes kisördöge! Dísztökből van?

    Tényleg, a sonkatököt mikor kell szedni?

    VálaszTörlés
  3. Takarmánytökből. A sonkatököt tavaly mi október végén szedtük le.

    VálaszTörlés
  4. Nincs időm írni és olvasni... :'-(

    Nagyon örülök, hogy megint ketchupot gyártottál, én is csináltam még 3 adagot, de egyik sem lett olyan, mint az első. Azért úgy tűnik el fog fogyni az új verzió is!

    A kézi passzírozót szerintem is cseréld le minél hamarabb, meglátod, nem fogod megbánni! Főleg, mert azonnal lehet vele körtelevet, baracklevet meg mindenfélét csinálni...

    VálaszTörlés
  5. A retek mikorra kel ki?

    A vajbabot imádom, habár van sokféle más zöldbabom is: fejteni való stb..

    VálaszTörlés
  6. A retek? Pikk-pakk! Ha tetszik neki a hőmérséklet, olyan 4-5 nap.

    VálaszTörlés
  7. Úgy csinálsz, pikk-pakk, mintha te vetetted volna! Különben tényleg öt nap alatt kikelt, a meleg nagyban gyorsítja a növekedést. 3 hét után szedtük a tavaszinál különb hónapos retkeket. Vérszemet kapva még két adagot vetettem...

    VálaszTörlés
  8. Úgy számolom, még kb. 5 félliteres palack ketchupre lesz szükségem, de anyóstól kölcsönkérem a passzírozóját... Tanultam a korábbi esetből! :-)

    VálaszTörlés
  9. 5 elég lesz? :-)
    Anyósod passzírozója legalább gépesített?

    VálaszTörlés