2010. január 10., vasárnap

Január első tíz napja……

….mindenféle időt hozott, szegény növényeknek épp elég volt kibírniuk. Volt enyhe, esős, havazós. Az egyhetes, időjósoldal-összehasonlító tesztet befejeztem, a saját méréssel egybevetett előrejelzések erősen leegyszerűsítve a következő eredményeket hozták: Lehetne vonni ebből mindenféle következtetéseket, túl sok értelme nem lenne...Amilyen gyorsan váltják a frontok egymást, azon kiigazodni szinte lehetetlen még a szakértőnek is. Lehet, később még egy ilyen összehasonlítás megejtünk, mondjuk évszakonként egyet.
Mi van a kertben érdekes? Az enyhe december dacára csak a barkafűz mutatta meg ezüst pihéit. Talán nem fagyott meg. A póré kitűnően elviselte a hideget a földben, bár a zöldje megfonnyadt. Mókás, hogy még bőven van, esszük, de néhány hét múlva már az idei termésnek valót vetem! A leveles kel viszont olyan megfagyott-forma, bár állítólag az első hidegek után ízesebb.
A petrezselyemiskolában a zöld így néz ki, nem hajt, de a meglévő levélkupac gusztán, üdén kínálja magát: A tulipánok, krókuszok, hóvirágok még nem tolták elő a földből magukat, pedig volt már rá eset, hogy ilyenkor kétcentis hajtásaik voltak. A kis kankalin azért rendületlenül tartja magát. Most fogyott el az idei termésű krumpli. A héten újabb spejzmustra lesz időszerű: ilyenkorra már leapad a savanyúságok leve, és sajnos nem tudjuk kiküszöbölni, hogy egy-egy üveg lekvár ne kapjon penészt. A kazánházba, pincébe betárazott termények közt is akad mindig egypár romlott, és olykor az egér is megjelenik.
A fagyasztó is lassan ürül. Ez azonban nem elkeserítő: a kifogyó zöldségek helyét egy félsertés földi maradványai foglalják el.
A még mindig borzalmasan hosszú esték diópucolgatással telnek gyorsabban.
A jövő heti tervem, hogy a palántázóládákat megszedjem jó kis kerti földdel, ha egy kicsit enyhül. A zöldellő kert hiányát az pótolja, hogy a telelésre becserepezett kóleuszok és vízifukszia aranyosan fejlődnek, megjelentek az amarilliszbimbók (szemben a kis zöld bütyi az előbújó hatalmas bimbó csúcsa), a klívia is hajt, az egyetlen orchideám meg virágszárat növeszt, a legfelső zöld levél alatti gyenge kis hajtást. Úgy örülök neki!

19 megjegyzés:

  1. A leveleskel nekem kifagyott, a petrezselymem megvan. A klívián semmi sincs, csak pár száradó levél, az orchidea nálunk is tolja a virágszárat. Délután felmegyünk a telelőbe, majd arról írok, ha van valami érdekes.

    Bibí, nekünk már kész az öt palántásláda, csak vetőmagom nincs egy szem sem.

    VálaszTörlés
  2. Pepigabi javasolta a Gazlap nézegetését, hát megtettem. Egy kincstár, de komolyan! Így néz ki egy igazi kertbarát billentyűzete:

    http://i275.photobucket.com/albums/jj293/fagica43/keyboard_prank-13084.jpg

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok!
    Mikor jön már a tavasz????nekem már nagyon tele a hócipőm ezzel a téllel....Depis a hangulatom, mennék a kertbe,ültetni, de még hiába..
    Nálam már bimbós volt az orchidea, 1 évet vártam az új virágszárra, de nem tudom miért sajna mielőtt elkezdett volna virágozni, sorban egyik napról a másikra elfonnyadtak a bimbók.:-( Ablaknál volt, lehet hogy túl közel és hideget kaphatott tőle....Annyira sajnálom és csalódott is vagyok úgy vártam már rá! Remélem a tied megmutatja magát majd!Drukkolok!

    VálaszTörlés
  4. Fú,nekem is rettentően hiányzik a jó idő. De legalább már egy kicsit hosszabbak a napok.

    VálaszTörlés
  5. Ma szedted meg a palántázóládákat? Valójában mit is fogsz vetni beléjük?

    VálaszTörlés
  6. Én már csak azért is örülök az orchideának, mert pár cseréppel menthtetlenül kipusztult a helytelen tartás miatt, de úgy látszik, ezt az egyetlenkét sikerül megtartanunk. És hogy még virágzó hajtást is hoz - több, mint csoda.

    VálaszTörlés
  7. Még a hó előtt, paprika, paradicsom, zeller, virágmagok, + ha valami jópofa magot találok, azt is.

    VálaszTörlés
  8. Nekem is kezd virítani az orchideám.Pont olyan mint a tiéd.Egyébként én arra ügyelek,hogy mindig vízben álljon(vagyis legyen víz a tégely alatt).Nem használok semmilyen tápsót.Jól érzi magát mert az ősszel 1 hajtást hozott,most pedig 3 bimbó képződik.Ép akartam róla írni,csak a fotók nem sikerültek.

    VálaszTörlés
  9. Légyszi, egyszer fotózd be!

    VálaszTörlés
  10. Nagy kedvet kaptam a koriander- és bazsalikommagok elültetésére az erkélyen. Vagyis a lakásban. Hogy én is veletek kertészkedjek! :-)

    VálaszTörlés
  11. Nagyon örülök, próbáld ki, remélem, tudósítasz róla! Ha bátor vagy, próbáld ki a balkonparadicsomot, a chilit, a Rügen szamócát, levélsalit, újhagymát, levélpetrezselymet, csombort stb...

    VálaszTörlés
  12. Ennyi helyem sajnos nincsen, mert virágokat is szeretnék. :-(
    Már kipróbáltam a paradicsomot, de nem jött be az erkélyemen, mert nagyon kevés napfény éri és mégis fülledt meleg van, aztán a chilit is kipróbáltam már, csak bejött ez a fránya tél és kint fázott, bent meg melege volt, most meg már elfagyott, tavaly pedig az a fűszer, aminek nem jut eszembe a neve :-), vegetának is hívják, szóval az nagyon tetves lett. Amúgy szokott lenni és nagyon sikeres: bazsalikom, rozmaring, snidling, kakukkfű, oregánó és volt már petrezselymem is és az is nagyon jól sikerült!
    Mindenképpen tudósítani fogok!

    VálaszTörlés
  13. Behoztam az erkélyről a virágföldet, hogy felmelegedjen. Ugyebár ezzel kell kezdeni. Folyt. köv.

    VálaszTörlés
  14. Andi, írd meg! Nekem is bent vannak a ládáim, holnap már vetni akarok egy kis madársalátát vitaminpótlónak.

    VálaszTörlés
  15. Andi, pont reggeli közben gondoltam arra, hogy én is beállítok egy ládát, és a virágszezonig nevelgethetnék benne mondjuk újhagymákat (dughagyma a zöldségeseknél is kapható olykor, nekünk általános iskolai környezetórai feladat volt a dughagymanevelés télen, ládában), rukkolát, egy kis zöldsalit, friss petrezselyem-gyökércsonkot zöldnek.

    VálaszTörlés
  16. Jó ötlet! Nálam a lakásban elég nehéz dolga van a növényeknek, mert nagyon-nagyon meleg van, száraz a levegő és nincs elég fény. Ezért ilyen nagy dolgokba nem vágnám a fejszémet, de a koriander és a bazsalikom már biztos, ezeket nagyon szeretem frissen.

    VálaszTörlés
  17. Nekünk is elég száraz a levegő az új házban, amíg a penészes szolgálati lakásban laktunk, igaz, hogy egész télen tüsszögtem, de legalább kétszer ennyi cserepes virágom volt, mint most. Az első tél után tízesével dobáltam ki a csoffadt maradványokat.

    VálaszTörlés
  18. Ugye, hogy ugye? Hogy nem velem van a baj? Hanem ezt a klímát nem bírják!

    VálaszTörlés
  19. A dughagymák is iszonyú igénytelenek, és szerintem ne hagyd ki a rukkolát sem, ha elég vizet kapnak, azért egy párszor falatozhatsz belőlük, ha úgy gondolod, hogy kipróbálod.
    Hát igen, a vizes lakásokban biztos, hogy szebbek a szobanövények, sajnos párologtatásukkal a nyirkos-penészes falak állagán sokszor csak rontanak. Nekünk is ezért van aránylag kevés szobanövényünk. A száraz lakásokban nem bírja sok virág cérnával, pláne amiknek nagy, puha, szaftos levelei vannak...

    VálaszTörlés