2010. január 24., vasárnap

Január utolsó előtti vasárnapján...

... vastag hódunna fedi a kertet, és én megint nem csináltam semmi "kertit". Minden hófehér, helyettem csak a varjak túrják a kert földjét.
Földet nem tudtam ládába szedni, minden csonttá fagyott. A hétfői havazás után jött egy egynapos olvadás, ekkor vettem észre, hogy a hóvirágok már áttörték a fagyott talajt a hajtásaikkal. Felfoghatatlan, hogyan bírnak a csonttá fagyott földben így fejlődni. A nárciszok, krókuszok,tulipánok első hajtásai még a földben rejtőznek.
Azt hiszem, ha ez az idő tartja magát, kénytelen leszek tiszta virágföldbe palántázni, aminek nem örülök. Nálam az ideális palántaföld felerészt kerti, negyedrészt virágföldből áll, a negyedik rész meg homok, ehhez jön még a nevelőedény aljára egy réteg sóder, drénként. (Szobanövényeknél ilyenkor szoktak agyaggranulátumot használni, palántaneveléshez a kavics is megjárja.) A tiszta virágföldben kifejlett palántákat jobban megviseli a kiültetés, mint a kerti földben nőtt növénykéket, amelyeknek a más talajminőség miatt erőteljesebbek a gyökereik.
Persze sokat ténferegtünk kint, és észrevételezhettem, hogy a kihajtott barkák rügyei több helyen csúnyán megfagytak: a bal oldali barkaágon azok a feketés izék nem a rügy barna burkának maradványai, hanem megfagyott növényi részek.A jövő heti kerti munka körülbelül madáretető-töltésből és a vetőmagbolt kínálatának bámulásából fog állni.
Nagyon várjuk az orchidea és az amarillisz virágzását. Az orchideának azonban ragadni kezdtek a levelei, és meg is teláltuk a probléma forrásait: a pajzstetveket. (A tetv a levélér kellős közepén lapít a pajzsa alatt.)Szerencsére nem túl súlyos a helyzet. A nagy, zöld leveleket gyengéden, vizes szivaccsal lemostuk, hogy megszabadujunk a tetvektől. Nagyon remélem, hogy ez a bolygatás nem árt meg a növénynek, és nem dobja le a bimbóját.

A telelőbe is bekacsintottam: bár csak a leánderek maradtak ott, szépeknek tűnnek a körülményekhez képest. Úgy látom, némi kerti punnyadásnak nézünk elébe, ezt ellenpontozandó, szánkózhatunk a kisdeddel, köveket dobálhatunk a hídról a zajló Dunára, és talán a halastóra is kimehetünk már csúszkálni. Ettől szép a tél!

8 megjegyzés:

  1. Nekem is tetves a orchidea, kifolyt a mézharmat és ragad. Én is mosogatom.

    VálaszTörlés
  2. Télen legyen tél! :-)

    Már írtam, hogy behoztam a virágföldemet az erkélyről, hogy melegedjen, és persze még mindig ennél a fázisnál tartok, de még jó is, mert most olvasom, hogy a műanyag láda aljára kéne kavics? Ha lesz energiám ezen a hétvégén a koriandermagot elszórni, akkor kihagyom inkább.

    VálaszTörlés
  3. Anélkül is szépen nő minden! csak azért szoktam alulra tenni, hogy a nagyobb gyökerű palántáknak (pl. paprika) ne ártson a láda alján összegyűlő pangó víz, pláne ha már kiszoktatásban vannak a palánták. Ilyenkor ha egy-egy hirtelen zápor jön, gyakran meáll a víz a ládában, lassan szivárog el. Ilyenkor jót tesz a kőréteg. Balkonládás növényenél ha ez nincs meg, akkor sincs semmi. Kaktusz alá szoktam még tenni sódert, mert az is utálja a lábvizet.

    VálaszTörlés
  4. Értem, köszi! Akkor most kezdem!

    VálaszTörlés
  5. Csak bátran! Várjuk az eredmény fotóját! És nagyon ügyes vagy, le vagyunk maradva tőled palántázásügyileg!

    VálaszTörlés
  6. Jelentem: koriander elültetve. Bazsalikommagot jövő héten veszek a gazdaboltban, remélem tart ilyeneket.

    Mutattam fiamnak a hóval borított kerted fényképét, hát nem írom le, hogy mit mondott! Ő is nagyon irigy! :-)

    VálaszTörlés
  7. Általában kétféle bazsalikommag van: vörös és zöld levelű. A zöld igénytelenebb, és ugyanolyan zamatos, a vörös viszont szebb. Fényre csírázik, így ne vesd túl mélyre, szinte elég csak a földre szórni és belekeverni. Aztán hamarosan gyönyörködhetsz a kis növényekben, és eheted is őket. Gratulálunk a szorgalmadhoz, lefőztél mindenkit! :-)
    Nyugodtan írd ám le mit mondott a fiad! Biztos azt, hogy ez a nő biztos egy országos kerti futóbolond... Vagy növényimádóvá válik ? :-)

    VálaszTörlés
  8. Nem írom, le, de nagyjából arról szolt a mondanivalója, hogy de jó neki, hogy ilyen szép nagy kertje van! :-)

    Köszi a bazsalikomhoz az instrukciókat, azt hiszem, a zöldet fogom választani. De ha lesz piros is, akkor ...

    VálaszTörlés