2010. január 30., szombat

Első magvetések: zellerek, madársaláta, bazsalikom

Január vége felé már nehéz kibírni, egyszerűen muszáj nekiállni. Elvégeztem az első magvetéseket, zellerféléket, bazsalikomot és madár-, vagyis galambbegysalátát vetettem. A zellerek a legpepecselősebbek, bár még így is úgy negyedóra alatt elkészül a magvetés, a többi pedig percek alatt kész. A Földszint blogon jól megtalálhatók az alapelvek.

Eszközök

Jól gondolja meg mindenki, mielőtt belevág, roppant sokat kell az eszközarzenálra költenie:-). Íme az induló készlet: a földmunkához kiválóak a nyári bográcspartiból megmaradt műanyag eszközök. A kanál ásóvá lényegül át, a villa gereblyévé, a kés pedig jelölőpálcikává. Kell még egy-két lestrapált doboz meg egy permetezőpalack. A zeller esetében pedig 2 db nagyobb méretű nejlonzacskó. Igazság szerint üveglap az ideális a takaráshoz, de hát az épp nincs. Jelölőpálcának pedig hurkapálcika lenne a legmegfelelőbb, mert a fa mégiscsak természetes anyag, de a műanyag kiskés nem korhad, ha földes is lesz, könnyen megtalálható nagyobb mérete miatt. CD-filccel ráírtam a fajták nevét. .

A zellervetés csínja-bínja
A zeller kiskori jellemzői közül kettő dolog fontos: az egyik a páraigény, a másik a fényigény. Lassan kel, kb. két hétre van szükség a csíranövénykék megjelenéshez.  A hét közepén tettem meg az előkészületeket: behoztam a lakásba a decemberi enyhe időben ládába gyűjtött és a +5°C-os garázsban tárolt homokos kerti földet. Langyos vízzel meglocsoltam és három napig hagytam melegedni. Ma a kisvillával elgereblyéztem a tetejét és kézzel lenyomkodtam.
Három részre osztottam a ládát, az első részbe levélzeller kerül - káposztafélék védőnövénye lesz belőle. 

A leveleket a szezon végén megszárítom vagy lefagyasztom, hasznát vesszük majd a paradicsomos ételekben, nem bír annyit teremni,hogy túl sok legyen. Egy-két tő télire is a földben maradhat, évelő, nem fagy meg, és kora tavasszal hamar kihajt, friss zöld levelekkel szolgál. Igénytelenebb, mint a "nemes" zellerfajták, úgyhogy érdemes vele vesződni.
A második rész a szárzelleré, ami frissen elég ritkán kapható, de kellemes, a gumós zellernél enyhébb íze és ropogós állaga miatt "elegánsabb" zöldség, nyersen, egészséges nassolnivalóként is fogyasztható. A harmadik fajta a TeszVeszről rendelt Giant Pascal fajta, ami újdonság, eddig még nem próbáltam. A zellerek természetesen a férfiak szekálásának elengedhetetlen eszközei, a zellerek sűrű emlegetése a potenciára vonatkozó erős szorongások kiváltására felettébb alkalmas.

Az apró, milliméternél kisebb  magokat fajtánként külön-külön nedves homokkal összekeverem (a ház déli részén már kiolvadt a homokkupac teteje, össze tudtam kaparni egy dobozra valót), így válik ujjaink közé foghatóvá és egyenletesen vethetővé. A kiskéssel jelzett részig egyenletesen elszóróm őket. Lenyomkodom,  egy egészen vékony réteg nedves homokkal betakarom, és a permetezőpalackkal langyos vízzel meglocsolom. 
Végül "fóliasátorba" helyezem, ez két zacsiból áll, amelyeket a láda végeire húzok és középen összecsomózóm a füleknél fogva. A zellernél a takarás elengedhetetlen, a kiszáradást nem bírja, Valószínűleg a szelekció miatt a nedves környezet ellenére nagyon ritkán lép fel palántadőlés, nem kell félni, hogy kirothad. Világos, meleg helyet kerestem a ládának a lakásban, mert a fényre kezdettől fogva szükségük van a kis magoncoknak. 
Más években sekély edénybe is vetettem hasonló módon zellert, homokkal keverés nélkül, de az nem vált be. A kelés ugyan sikeresen lezajlott, kefesűrűn álltak egymás mellett a növénykék, de a palánták a növekedésben sajnos megálltak és a kiültetés után is lassan tértek magukhoz, csak a Medárd-napi esők után kezdtek el tisztességgel nőni. Idén ezért választottam  a mély ládát, hogy lefelé is kényelmesen növekedhessenek a gyökerek, valamint a homokkal keverést a ritkább kelés érdekében.
A szárzellereket májusban fogom kiültetni, a levélzellereket pedig akkor, amikor a hidegágyi káposztafélék már átpalántázható méretűek lesznek. A ládák a nyár végéig  sem állnak üresen: verbénapalántát vagy záporvirágot ültetek majd bele, az díszíti majd a bejárat környékét. Lehet, hogy ez a leírás munkaigényesnek tűnik, de valójában pár perc alatt kész. A zellerpalántát nem adják olcsón és nekem viszonylag nagy mennyiségre van szükségem, ezért vállalom a babramunkát. A kelésről, fejlődésről majd beszámolok később.


Madársaláta és bazsalikom
Ezt a két növényt igazából csak úgy ötletszerűen vetettem, azért, hogy egy kevés korai friss zöldfélére szert tegyek. Ezek a növények elvileg cserépben, ládikában is kibírják, nem sírnak annyira azt édes anyaföld iránt. A hosszabbodó napok pedig már elég világosságot adnak a növekedésükhöz. A vetéshez virágföldet használtam, vetőedénynek pedig eltett kivisdobozt, alátétnek hungarocelltálcát, szóval mindenféle csomagolási szemetet, kisebb gyűjteményem van az ilyesmikből.

A bazsalikom apró, fekete magja fényen csírázó, nem szabad takarni, úgyhogy egyszerű az élet. A  nedves homokkal kevert magot rászórtam az virágföldes edényke tetejére, permetezőpalackkal, finoman porlasztott vízzel meglocsoltam és puszi-pá.
Ezek az egzotikus izék a madársaláta 1,5-2 mm-es magvai. Nagyok, kézbe foghatóak, úgyhogy homok nélkül is elvégezhetjük a kellően ritka vetést. Nedves homokkal 2-3 mm vastagon takartam és alaposan, porlasztva meglocsoltam. Maradt még a magjából, úgyhogy szakaszosan, hetente-kéthetente beállítok még egy-egy termődobozt. Várom, hogy hamarosan kikeljen, és a szendvicsemen végezze büszke sorsát.

18 megjegyzés:

  1. Jó neked, én sehol sem tartok még. Pedig nekem kéne a fő veteményezőnek lennem a nagy kertben, igaz?

    VálaszTörlés
  2. A paradicsom, paprika még ráér. Ha túl korán vetjük, megcsünnek.

    VálaszTörlés
  3. Tesó, óriási gondban vagyok! Ma olvad, az időjósok meg igen kemény fagyokat ígérnek az elkövetkezendő két hétre. Amíg enyhe idő volt, nem tudtam szedni földet. Ma tudnák, de hatra érek haza. Nagyon arcátlan vagyok, tudom, de megkérhetnélek, ha nem fagyos a föld, egy vödörbe szednél nekem valamennyit? Aztán csak hagyd ott, majd én előreviszem. Persze ha fagyott a föld, vagy náthás vagy, vagy tanulsz, hagyjuk az egészet a csodába. A kert végén puha a szántott föld, esetleg ott... Persze csak ha van kedved, és a világért ne cipeld! Nagyon köszönöm!

    VálaszTörlés
  4. Ági, fagyott a föld és csurom sár, inkább adok virágföldet. Nem sürgős még, nyugi...

    VálaszTörlés
  5. Virágföldem van. Csak vetési őrületet kaptam tőled. Igazad van. Hiába, a kertmánia súlyosan ragályos! :-)

    VálaszTörlés
  6. kedves ági és hédi, szívesen szemlézném a blogotokat a hvg.hu egyik aloldalán, de nem találtam hozzátok mailcímet, azért írok ide. az enyém: m.kadarkukachvg.hu köszi és üdv, kádár mónika

    VálaszTörlés
  7. GRATULÁOK! VÉGRE FELFEDEZTEK TITEKET!

    Nekem még nem kelt ki a koriandermag, szerintetek ez normális? Bazsalikommagot meg még nem tudtam venni, talán a jövő héten. Remélem, Ági is utolér minket a vetéssel! :-))

    VálaszTörlés
  8. Andi, igazából nem fog ez befolyásolni semmit.

    VálaszTörlés
  9. Tudom, hogy nem, de akkor is örülök nagyon, és remélem, sokan-sokan fognak olvasni titeket. Kevés embert ismerek, illetve egyet sem, aki ennyire ismeri az őt körülvevő világot, a természetet, a növényeket, állatokat. Szeretném, ha mindenki ilyen lenne, de ez nem lehet.

    A minap éjszaka a kettővel fölöttem lakó dobálta ki a párja ruháit az ablakon ... rá a növényeimre. A barkám ága letört, és a többit még meg se mertem nézni.

    Szeretném, ha mindenki olyan lenne mint ti, szeretném, ha tanulnának tőletek az emberek.

    Tudom, hogy nem befolyásol semmit, de ismerjenek meg minél többen titeket! :-)

    VálaszTörlés
  10. Igazából inkább félek a csúnyaszájú emberektől, de tesómal azt beszéltük, legfeljebb jól kimoderáljuk őket és le is írjuk nyilvánosan, miért kapták.

    VálaszTörlés
  11. Ha bárki beszól nektek, én olyat bekommentelek, hogy attól kódul!

    VálaszTörlés
  12. Jómegmondjuknekik! Jómemondjuk!

    VálaszTörlés
  13. Szójjoncsakbevalaki! Rögtön faszúll tűlünk! :-)
    Andi, sajnállak, hogy ilyen őslények mellett kell laknod. Ez a mindennapi családi életük? Ez iszonyúan nyomasztó lehet! Én is laktam olyan panelban, ahol egy teljesen bolond nő lakott felettünk, akit végül úgy vittek el a pszichiátriára mentővel. Na, ő csinált ilyeneket.

    VálaszTörlés
  14. Köszi, hogy együttérzel. Ma reggel is felhúztam magam, hogy a száraz, kidobott karácsonyfák a boglárcserjémen laknak egy hónapja. Már lehúzgáltam róla, de most visszanyomta őket rá, mert havat lapátolt. Ha találkozom vele, most már szólni fogok.

    Nálunk is egy pont ugyanilyen nő volt, már írtam róla, kitépett minden növényt, levágta ollóval meg késsel az ágakat, míg végül soha többet nem hajtottak ki. Ezt a nőt nálunk is elvitték a pszichiátriára, azóta tudunk kertészkedni.

    VálaszTörlés
  15. Kaptam bazsalikommagot! Hétvégén megint kertészkedhetek! :-)
    A koriandermagom még mindig nem csinál semmit. :-(

    VálaszTörlés