2009. július 19., vasárnap

Cukkinizzünk!

Soha aktuálisabb témát! A sok eső és a meleg cukkiniözönnel halmozott el minket, már a tyúkok is cukkinit kapnak a szárazeleség mellé!
Úgy vettem észre, hogy akinek egy zsebkendőnél nagyobb kertje van, máris ültet cukkinit, és erre minden oka megvan: vízigényességén kívül más gond nincs vele, és megbízhatóan terem méretes, ízes zöldségeket. Ha meg belevetjük magunkat a cukkinizésbe, találhatunk hosszúkásat, fehéreset, csíkosat, pöttyöset, sárgát, sötétzöldet, gömbölyűt. Mindegyik egy kicsit más ízű, köztük mindenki talál kedvére valót.
A cukkini is melegkedvelő, a vetést úgy kell időzíteni, hogy májusban, fagyosszentek után bújjon ki. A cukkinit fészekbe vetjük minden évben. Ilyen sírszerű földkupacokat huzigálunk össze, négyzetméterenként egyet, abba kerül három-három mag. Ha meleg és esős az idő, nagyon gyorsan kicsírázik. Idén megkapta a meleget és az esőt is, mégis hiányosan kelt... A gyenge, még kikeletlen csírák felett a földet az egyszeri eső úgy megtömte, hogy egészen betonszerűvé vált. Kézzel lemorzsolgattam a becserepesedett agyagot róluk, de a kis növényekből úgy kiment az erő, hogy legalább a felük tönkrement. Utána azonban a rendszeres öntözés és meleg hatására a megmaradtak gyorsan fejlődtek. A gyenge keléstől azonban még nem lett cukkinihiány. Tavaly, amikor ősszel az utolsó cukkinikat talicskáztuk elő a kertből, pár nyeszlett, visszamaradott darabot otthagytunk a parcella szélén ("A fene se cipeli előre, így is dög nehéz a talicska, rohadjon el ott, ahol van..." jeligével). Ezek télen szétfagytak, a bennük levő magok tavasszal befogasolódtak a földbe, és már április végén kikeltek, persze a kukoricatábla kellős közepén. Anyu azt hitte, én ültettem oda sütőtököt, én meg pont a fordítottját gondoltam. Nagyon örültünk, amikor május végén innen, a véletlenül kelt növényekről szedtük az első terméseket!

A cukkini imádja a vizet, ha azt láttam, hogy egyre nagyobb lapui szomjasan kókadoznak, mindig loccsantottam neki. Gyorsan virágba is borult, majd hamarosan megjelentek az első bébik. Nekem ezek a kedvenceim. Június óta szedjük, esszük. Nyugodtan le lehet kopasztani a kicsiket, ezzel úgyis arra kényszerítjük a tövet, hogy új virágokat hozzon, és újra teremjen. Az új termésekhez azonban víz és víz és víz kell, mert az anyanövény nem gyökerezik valami túl mélyen. Ha nincs eső, jócskán kap a slagból vagy a vödörből, különben görbe, csökött terméseket nevel. A legfinomabb a fél kiló körüli szerintem. Ami már nagyobb, az a "főzelékkategóriás". A meleg és eső hatására hatalmas, cukkinik is nőhetnek, amik négy-öt kilósra is megnőnek. Ezek gyakran orvul meglapulnak a nagy, zöld levelek alatt. Múlt héten találtam valami öt ilyen "megasztárt". Ez a méret nálunk már a tyúkoké. Ezeket mindig le szoktuk szedni, mert csak pumpolják a növény tövét. Nálunk a nagy hőségben már nincs annyi virág a cukkinibokron, de szeptemberben, amikor már picit hűvösebb, de még meleg idő van, újra elkezd majdnem olyan bőven teremni, mint nyár elején-közepén. Ilyenkor még egyszer degeszre esszük magunkat belőle, megtöltjük vele a fagyasztót is, aztán már hagyjuk megnőni a nagy terméseket. Az utolsó megsárguló cukkini -gigászokat ha fagymentes helyen tartjuk, januárig friss takarmányként tudjuk adni a tyúkjainknak a száraz szem meg a konyhai hulladék mellé. És ettől a házi tojások még finomabbak! Persze ilyenkor már olyan fás a héjuk, hogy kifent ásóval - mint egy guillotine-nal - lehet csak feldarabolni a cukkinikat.

Betegségekkel nemigen találkoztam a cukkinik közt. Tavaly ősszel száradt le egy-két tőnek a levele - mintha meglepte volna a ragya - de ez már szeptemberben volt, a már tyúkoknak érő termést ez nemigen befolyásolta.Most néhány színváltozat:

sötétzöld, klasszikus darabjaim,"megasztár"-mérethez közelítve:, zöldes-fehéres "gömbölyű és gyönyörű", Hédi kertjében:

Végül szomszéd bácsi pöttyöse:

Biztosan van nektek is pár tarka-féle termésetek, írjátok meg, milyenek! Hajnal, te hogy állsz cukkinifronton? :-) Úgy emlékszem, te ültettél mindenfélét!

Aki pedig - így vasárnap ebédhez közeledve - valami jó cukkinis falatra vágyik, kukkantson be ide, ötleteket kap gyomortöltésre!

7 megjegyzés:

  1. Amikor a telek nem kert, hanem őskáosz volt, cukkinit már akkor is vetettem, jól jött.
    Amikor virágzik, a sárga virágok kocsányát érdemes megnézni, látható, hogy az adott ivarszerv lány vagy fiú: a termősök csészelevelei alatt ott a mini, de formás magkezdemény, ami mutatja, milyen lesz a termés, a hosszú kocsányon ülő pedig porzós, tehát fiú. Csalja a méheket, de termést hozni nem fog.

    VálaszTörlés
  2. Tesó te neveltél cukkinipalántát? Én soha, felesleges munka szerintem.

    VálaszTörlés
  3. Nem palántát, ugyanúgy fészekbe vetem, mint te.

    VálaszTörlés
  4. Viszont idén abban hibáztam, hogy a gyümölcsfák árnyéka érinti a cukkiniket, így az egész termetük hitványabb marad és kevesebbet is teremnek. Tanulság: cukkinit csak napra.

    VálaszTörlés
  5. Nem cukkini, csak tök
    CSAPODY VERA: SZÍNES ATLASZ „MAGYARORSZÁG KULTÚRFLÓRÁJÁ”-HOZ
    http://mek.oszk.hu/05100/05178/html/

    VálaszTörlés
  6. Olyan szép gömbölyű cukkinit még sosem láttam! Annyira különleges! :-)

    VálaszTörlés
  7. Pedig csak valami teszkóban vagy hasonló helyen vettem. Mindegyik fajta cukkini jól terem, ha elég vizet és napot kap.

    VálaszTörlés