2009. július 26., vasárnap

Július még mindig aranylik

Sajnos olyan ütődött violtam, hogy az angyaltrombita szaporításáról összeállított anyagot a memóriakártyán felejtettem. Az meg pont nincs nálam, kárpótlásul csak az e heti vadvirág-képeimből tudok csak néhányat feltenni. Hédi mára úgyis tervez két bejegyzést, nem fogunk olvasnivalóban szűkölködni.
Magas aranyvessző: sok helyen tömeges. Nem őshonos Magyarországon, invazív fajnak tartják, de ettől még állítólag jó mézelő és fontos gyógynövény. Egyik éven nekünk is kihajtott valamilyen szélhozta magból, szép volt, de millió terméssel terjedt volna. A rendszeres fűnyírástól azonban beadta a kulcsot. Nem is volt baj, a körtefák alatt nőtt ki, az meg nálunk az udvari dzsungel melegágya, legalább nem burjánzott tovább. Tesómnak is van azt hiszem, egy ilyen madárköpte töve.
Vadrezeda: nem túl mutatós, de isteni illatú, eből kifolyólag olyan rovarforgalom van rajta, mint a bevásárlóköözpontokban aranyvasárnap. Hihetetlen helyeken képes hatalmasra megnőni. Hajdani győri lakos koromban a régi győri várfal mellett laktunk egy tízemeletesben (ez is egy beteg dolog: hogy lehet a történelmi várfal közvetlen közelébe tízemeletes házgyári panelekből lakótelepet felhúzni?), a várfal legtetején nagy tömegekben nőtt. Esténként gyakran ott ücsörögtünk, és szagolgattuk a virágokat (Persze mást is műveltünk azért...)Ragyogó napraforgók a máriakálnoki út mellett. Madártömegek dézsmáják az érő tányérokat.A kutyatej zöldes aranya is ott virított a fűben:Ez vajon mi lehet? Egyszer nőtt ilyen "madárvetéssel" a kertünkben, de akkor se tudtam...
Vannak termések is: pókhálós bogáncs: és a kontyvirág termése. Arról már írtam, hogy a mályvabimbót néztem el zöld, éretlen kontyvirágtermésnek. Hát, elég ciki, nem nagyon hasonlítanak a növények egymásra.
Ezt csak azért fotóztam le, mert megtetszett a virágernyő szerkezete.
A gólya - ami ott sétált a zöld, másodszori kaszálásra váró réten, és szöcskékkel tömte magát - csak bónusz...

12 megjegyzés:

  1. Nem baj, majd legközelebb lesz angyaltrombita is :-)Ezek is gyönyörűek! Pókhálós bogáncs??? Hee? Ilyet még nem is láttam. Mi elvagyunk maradva időjárásilag tőletek, mert nálunk még ez az aranyvessző nem virágzik....

    VálaszTörlés
  2. én is egy déli fekvésű erdőaljban találtam rá a nagy, aranyszínű bokrokra. Holnap vagy holnapután bepótolom a hiányosságokat! :-)

    VálaszTörlés
  3. A vadrezedát nagyon szeretem, ritkaság a virágok közt a vajszín.

    VálaszTörlés
  4. Mondjuk, ott a vajszínű ördögszem, az szép.

    VálaszTörlés
  5. A hajnalkának vannak ilyen formájú és ilyen óriási levelei, de nem sárga a virágja. Ha ti sem tudjátok, mi lehet az, akkor sosem fogjuk megtudni! :-)

    Szép a gólya, nemrég nekem ki kellett hagynom fotózását Komáromban, mert elfelejtettem gépet vinni... :-(

    VálaszTörlés
  6. Egy kis hazai:

    http://www.mtk.nyme.hu/fileadmin/user_upload/kornyezet/Pinke/Elektronikus_jegyzet_N_v_nytan.pdf

    A gólya pedig a Halászi Községi Gólya!!!!

    VálaszTörlés
  7. Lakcím: Halászi, Kossuth u. 25-27, tel.96/ 210-290, elérhető áprilistól szeptemberig. Télen üzenet hagyható számára Szűts Hedvignél, az iskola lelkes dolgozójánál. Válasz április elejétől lehetséges. :-)

    VálaszTörlés
  8. Nem is tudok gólyául! Kelep, kelep, kelep.

    VálaszTörlés
  9. Dehogynem tudsz! Még meg is gyűrűztek! :-)

    VálaszTörlés
  10. Azt gágogásért meg csipogásért meg kárálásért kaptam, nem kelepelésért.

    VálaszTörlés
  11. Aki a sárkánygyíkoktól származik.

    VálaszTörlés