2009. július 19., vasárnap

Július 3. vasárnapjára...

... már egyre több helyen lepik el fél méter körüli gazok a kertet. Ez tulajdonítható a lustaságunknak, a hőségnek, a sok eső miatt még mindig kapálhatatlan talajú kertnek, az időhiánynak. Annyira telt, hogy a hagymatáblát előkészítettük szedésre, hogy száradjanak ki jól a hagymaszárak a földdel együtt. Nagyjából kézzel kitisztogattam pár ágyást, mert a hét elején a kapálásról szó se lehetett még. A kert elhanyagoltságát csak fokozta az, hogy akármelyik órában mentünk ki a kertbe dolgozni, a szúnyogok felhőben támadtak, hiába fújta be magát az ember tetőtől talpig. A napokban kétszer irtottak már, de szerintem a szúnyogok már minden irtószerre immunisak, mert nincs belőlük kevesebb egy darabbal se. Sok idő ment el befőzéssel, uborka-elrakással. Ja, és hát rengeteget nyírtam a füvet. A régi fűnyíró dicstelenül kipurcant, elgörbült a tengelye, kilyukadt az olajtartály. (Fogalmam sincs, Laci mit művelt vele!). A szerelő három hét után bökte ki, hogy javíthatatlan. A héten vettünk egy másikat, igaz használtan, de ez tiszta leányálom a régihez képest, mert önjáró. Nem kell pejsliszakadásig tolni. A három hét alatt a fű hatalmasra nőtt, három este csak füvet nyírtam, szúnyogoktól kísérve.
A kerti siralmakat csak fokozza, hogy az uborkát és a paradicsomot szinte teljesen meglepte a ragya, szörnyen néznek ki. Nem tudom, eszünk-e még róluk... Egy-két nap alatt tönkrement a két tábla, még a ragyarezisztens fajták is. Szegények!

Sajnos idén azt hiszem, úgy kell vennünk még vagy húsz üvegre való uborkát! A paradicsomnál még nem veszettt el minden remény. A kert egyik üres zugába, hátra még június elején elültettünk valami nyeszlett, csüntmalacszerű palántanevelési maradékokat húsparadicsomból, amik még nem is virágoznak. Őrajtuk - elszigeteltségük folytán - még nincs nyoma a betegségnek. Valamilyen megelőző permetezést akarok rajtuk foganatosítani. Négy-öt éve a sárga koktélparadicsom vetés nélkül is termett a kertben, azon sose fogott a ragya! Bezzeg ezeken a modern fajtákon, meg rezisztensnek kikiáltott hibrideken igen... A sárga koktélparadicsom azóta valahogy kiveszett a kertből, pedig minden évben úgy nőtt, mint a gaz, vetni se kellett, nemhogy palántázni, önelvető volt. Volt, hogy - jobb híján - abból főztünk be. Igaz, hogy a töltött paprika narancssárga lett, de nem érdekelte egyikünket se, mert sokkal jobb volt így is, mint a bolti paradicsompüréből készült. Idén meg nem kaptam ilyen paradicsommagot sehol, még szaküzletben sem.

Vigasztaljon minket a szépen teremni kezdő zöld - és sárga vajbab, az ígéretesnek mutatkozó paprika és póré.

A hét termésszedési (hagyma, alma, zöldbab, cukkini), gazolási, és a telken fűnyírási munkatömegeket vetít előre. Ha visszajön a kánikula, locsolni is kell. Az a jó, hogy sok esővíz összejött, ezzel bőven locsolhatunk. Legalább kidöglenek belőle a szúnyoglárvák.

Heti kerti evészetünk: grilles cukkini, ubisali, koviubi, ubibefőtt, baracklekvár, aszalt barack, barackszörp, rántott brokkoli és cukkini, brokkolis pizza, vajbabos zöldségleves, almás rétes, rakott krumpli.

Végül ízelítő a tegnapi vihar végéből:

22 megjegyzés:

  1. A templomtornyos kép elég durva. Ez délután 3-kor készült, vagy este?

    A mi kertünk sem patyolat most, valamit ki kell találni, hogy az aprólékos munkákkal haladjak.

    VálaszTörlés
  2. Este háromnegyed kilenckor - akkor értem haza.

    VálaszTörlés
  3. Csak mert délután háromkor semmivel sem volt világosabb.

    VálaszTörlés
  4. Normális, otthon nevelt paradicsomot a kis koktélokon kívül soha nem ettem.

    VálaszTörlés
  5. tavalyelőtt mindenfajta permet nélkül elképesztő méretű, mennyiségű és minőségű paradicsomjaink voltak - ez volt az első év, hogy magam neveltem a palántákat - , de se tavaly nem volt, se idén nem jó az időjárás a paradicsomnak.

    VálaszTörlés
  6. Viszont annak örülök, hogy a kikelt díszkáposzta- és kasvirág-magvetéseket már ki merészeltem tenni a friss levegőre, edződni. Úgy tűnik, a tavalyi vastövű imola-magból is kelőfélben van néhány. A káposzták között van pár, amely palántadőlés szempontjából gyanús, a sorsukat eldönti a kintlét.

    VálaszTörlés
  7. Egyik évben koktélparadicsomot ültettem, saját palántáról. Annyi lett rajta, hogy végül muszály voltam lecsót csinálni belőle :)
    A többi fajtával nem volt szerencsém, már nem is kisérletezek.

    VálaszTörlés
  8. Ilyen paradicsom és uborka ragyát még soha nem láttam, mi okozza? Gomba, penész, vírus?

    VálaszTörlés
  9. Az uborkáé gomba és atka együtt, a paradicsomról fogalmam sincs. nemrég beszéltem az apókával, aki a biciklimet szokta javítani, és nagy kertész: ő hatszor permetezett, és mégis megrohadt az összes paradicsomja... Sajnos ez a meleg, nyirkos idő igen kedvez a kártevőknek, tavaly törtennyi sem volt ebből a sok rondaságból, ubiból extratermést szüreteltünk.

    VálaszTörlés
  10. Ezek a betegségek 2-3 nap alatt tettek tönkre egész parcellákat.

    VálaszTörlés
  11. Így van, a miénk szerdán még egész normálisan nézett ki, mára már csaknem teljesen leszáradt a levele.

    VálaszTörlés
  12. Juj lányok! Nagy örömöm van!
    Most vettem egy 1897-ben kiadott kertészeti könyvet a neten. Sikerült beleolvasnom, na ez sem lesz semmi ....:-)

    VálaszTörlés
  13. Holnap este már a kezemben lesz! Ígérem Ti is olvashatjátok majd! :-)

    VálaszTörlés
  14. Alig várjuk! Ági is tele van tesztekkel.

    VálaszTörlés
  15. Bocs, azt akartam előbb írni, hogy tervekkel, csak véletlenül azt írtam bele, amiről itt a hátam mögött duruzsoltak.

    VálaszTörlés
  16. (Én is vettem egy tesztet a héten... :-), de nem ezt akartam írni!)

    Köszi a menüleírást, az almás rétes eléggé felizgatott, mostanában alig sütöttem almás sütit. Pedig milyen finom is az!

    Ez a paradicsom- meg uborkanyavalya elég borzasztó, nem is tudom, hogy lehet elviselni ezt a bosszúságot! Habár tudom, már kezdem megjegyezni, hogy a kertész türelmes... :-)

    VálaszTörlés
  17. ezek a tesztek... nekem csak a tesóm nyünnyögött a fülembe, hogy hibaszázalék... Kitaláltuk, mi legyen a helyükön: salátát most pont lehet még vetni, ami októberre nő meg. Ez a B verzió.
    Aszalt barackhoz nincs ötleted?

    VálaszTörlés
  18. De van, a Stahlnak van néhány aszalt barackos recije, majd ha hazaérek megnézem!

    VálaszTörlés
  19. Stahl piros és rózsaszín szakácskönyvében is van aszalt sárgabarackos reci, meg a fejemben, hogy egyszer csináltam valami aszalt sárgabarackosat, de nem tudom mi az! Szerintem még a blogidők előtt kísérleteztem vele. Ha eszembe jut, megírom.

    Mi lesz az A verzió?

    VálaszTörlés
  20. A paradicsom volt az A verzió, ami kirohadt. A piros könyvben megnéztem, a kuszkusz a gyenge pont, de lehet, hogy valami rizses kajába beleteszem. Vagy sajtos-aszaltbarackos csirkemell? Milyen lehet?

    VálaszTörlés