2009. július 16., csütörtök

Július aranya

Éjjel azt álmodtam, hogy egy tepsiben fekszem, paprikás kolbász vagyok, és serceg alattam a zsír... A szoba eszméletlenül meleg volt, hiába nyitottunk ablakot.
De nemcsak a strandszezon tört ki, a legkülönfélébb sárga virágok is kibontoták szirmaikat. Ezt a sok sárga virágot nem hosszú túrázások alkalmával fotóztam le. A sok kép oka - áttételesen - a halászi híd lezárása. A romos állapotú régi híd még áll, az autók elől lezárták, csak gyalog, biciklivel vagy maximum kismotorral lehet rajta közlekedni. A máriakálnoki híd felől lehet csak bejutni Mosonmagyaróvárra autóval vagy a tömegközlekedéssel, s ez napi 2x20 kilométer többletet jelentene, ha négy kerékkel járnék dolgozni. Ezért március 16-a óta (ekkor zárták le a hidat) átszoktam két kerékre, ezzel győzöm le a tetemes 3 és fél kilométeres távot a munkahelyemig. Az út szegélyén - mivel kocsik nem járnak erre még több, mint fél évig - nem kaszálnak, és pazar színekben pompáznak a legkülönfélébb virágok, lepkék seregeivel karöltve. A fotózást munkába menet ejtettem meg, ahol felvillanni láttam a sárga színt, megálltam, lefényképeztem. Nem volt túrabakancs, hegymászás, meg hasonlók, csak egy kis bámészkodás. Igaz, majdnem elkéstem...
Itt nincsenek védett fajok seregei, de a virágok a szemet örvendeztetik, és fontos gyógynövényekkel is találkozhatunk.
Vannak, amik ragyogó sárga színükkel boldogítanak, így a réti bakszakáll. Ez a virágocska csak a koránkelőket boldogítja, délre már összecsukja szirmait. Termése - fehér bóbita - olyan, mint a pitypangé, csak jóval nagyobb.
Nagyon gyakori a szöszös ökörfarkkóró, nekem a nagy, sárga virágoszlopok nagyon szimpatikusak.Sokkal szebb, mint egyik-másik agyondédelgetett kerti virág. Lehet, hogy a vastövű imola mellett ilyet is kéne ültetni? Komolyan gondolkozom, hogy ha valami ügybuzgó honpolgár indítványára az önkormányzat nem fog kaszálásba még a magérlelés előtt, kimegyek vadvirág-magokat szedni. A szöszös ökörfarkkóró is gyógynövény, bár nem tudom, mire jó.
Most egy apróság, ami felett gyakran elsiklunk: a komlós lucerna. Ő nekem régi, de nem jó ismerősöm. A sziklakertben helyet követelt magának, már teljesen körbefonta a fonalas agávémat. Mindig tépkedem, de nemigen akaródzik neki kipusztulni, mindig beleszakad a szára, és újra kihajt. Ha a szívemre teszem a kezem, azonban el kell ismernem: kis takaroska, mint egy mini lucerna. Az út szélén nem volt képes úgy burjánzani, mint a sziklakert kevés, de jó humuszos talajában.
A tejoltó galaj a többi galajféléhez képest kifejezetten attraktív, édes illatáról messzitől felismerhető.

A párlófű vagy apróbojtorján szintén elég sok helyen megtalálható. A természetgyógyászok nagyon fontos gyógyteának tartják, amit akkor kezdenek el szedni, amikor a virágok sora már félig kinyílt, állítólag akkor a legnagyobb a hatóanyag-tartalma.Az orbáncfű is fontos gyógynövény. Végül a kedvencem: a gyújtoványfű. Ez a sárga minitátika szerintem gyönyörű. Bár mérgesnek tartják, ez nem tartott vissza attól kicsi koromban, hogy nagy csokrokat szedjek belőle.És képzeljétek: valamilyen madárhullatta magból a féltett, dédelgetett kökörcsinjeim közt a sziklakertben feltűnt egy szál ebből az édes-kedves virágból!

12 megjegyzés:

  1. Ági, légyszi, szedjél ökörfarkkóró-magot.

    VálaszTörlés
  2. Itt meg lehet nézni a hídépítést.
    http://www.haninet.hu/webkamera.html

    VálaszTörlés
  3. A gyújtoványfű annyira nagyon szép, hogy hihetetlen, a levele is pont olyan, mint a tátikának. Hosszúkás, hegyes, mutatós, sötétzöld. Jó lenne szegélyt nevelni belőle a virágok és a fű közé.

    VálaszTörlés
  4. Én is nagy ökörséget álmodtam, valami nagyon puccos lakodalomban voltam, barátaink párjai párcserésen házasodtak össze, másodszor vagy harmadszor, a fickó háromméteres magasságú, a menyasszony úgy 250 kilós, fodros-habosbabos, úgy 48 éves, és aaaaannyira nyálas volt, gondoltam, másodikra mi ez a felhajtás... álmomban ilyen kerítéssel foglalkozom, durva.

    VálaszTörlés
  5. Mér, a paprikás kolbi sem volt gyenge, tudod milyen vagyok, asszociálok.

    VálaszTörlés
  6. Te is faltál préshurkát álmodban... Az milyen asszociációkat hozott ki belőled?

    VálaszTörlés
  7. Állítólag minden abból indul ki, nem olvastál elég Freudot.

    VálaszTörlés
  8. Miből indul ki? A préshurkából? Szerintem éppenhogy te olvastál túl sok Freudot! Ráadásul rá is érsz ilyen agymenéseket folytatni! Inkább tölts és süss paprikás kolbászt!

    VálaszTörlés
  9. Nem vagyok én böllér! Az férfimunka!

    VálaszTörlés
  10. Akkor szólj Janinak, az majd elvégzi a férfimunkát! :-)

    VálaszTörlés