2009. július 26., vasárnap

A július utolsó vasárnapját...

... megelőző héten - a szúnyoginvázió dacára - picit aktívabbak voltunk a kertben. Permeteztem: a még többé-kevésbé egészségesen megmaradt paradicsomtöveket fújtam le egy réztartalmú paradicsomvész elleni szerrel. A permetezés úgy tűnik, hatott, mert a meleg, de még mindig csapadékos idő ellenére a rothadás megállt. Az uborka menthetetlen, teljesen tönkrement. A néhány adag salátán és az öt nagy üvegen kívül nem tudtunk semmit sem elfogyasztani belőle. Az öt nagy üveg viszont legalább nem forrt föl, nem puhult be, mert a pince hűvösén lapul. Sajnos vennünk kell apró ubit, eltevésre. Sikerült a másodvetésű babot kitisztogatni. A paprikából és a petrezselyemből kazalnyi gazt rángattam ki. Végül Hédi kertjében csináltunk egy másodvetésű ágyást - a kirohadt paradicsom helyén, amibe spenót, új-zélandi spenót, leveleskel, lollo rosso és tépősaláta került.
A szeles idő sok kárt tett a gyümölcsfákban, levert egy sereg gyümölcsöt. A körtefa még így is úgy teli van gyümölccsel, hogy drótkötéllel rögzítettük fel a roskadozó ágakat a törzshöz.
Anyuci sok szép kardvrágja kifeküdt a viharban.
A fűszernövények (lestyán, bazsalikom, borsfű) leveleit lecsipkedve buzgó fűszerszárításba kezdtünk a nagy hőségben.
A héten a munkák leginkább a gyomirtásban és megint a fűnyírásban merülnek ki... Ha a rothadás megint megindul, újra permeteznem kell. Jó azonban, hogy a héten már lesz csemegekukorica, amivel egyszerűen nem tudok betelni, alig várom! Jobb minden sütinél, tortánál, csokinál, marcipánnál, pedig azt is imádom!
A héten főztünk főzeléket a zsenge zöldbabból, ettünk cukkinit, brokkolit szezámos bundában, volt zöldségleves, darás tészta, hozzá tetszés sterint ubisali vagy almakompót. Egyébként intenzív fagyasztókievést folytattunk a napokban. kell a hely a zsenge terményeknek.
Képem most nincs a kertről az előző bejegyzésben már említett ok miatt, de ígérem, pótolom. Meg találtam egy cikket a paradicsomvészről (1908-as), azt is idevágom majd.

24 megjegyzés:

  1. Ági!
    Szeretném megkérdezni,hogy Ti hogyan szárítjátok a fűszernövényeket? Mert én olyan béna vagyok, próbálkoztam de nem tetszik a végeredmény. A mamám csak csokorba felakasztotta őket és utána szétmorzsolta, majd szellőző vászonzacsikba tette . Na, én is így próbálom, de nekem nem olyan mint az övé volt...
    Nálam egyenlőre a koktélparadicsomjaim még nem betegedtek meg szerencsére. Nézek majd valami cikket a paradicsomokról én is és felteszem. Azért pihozzetek is ma már!

    VálaszTörlés
  2. Én a tavalyelőtt kimustrált hűtőszekrény rácsait használtam fel szárogatásra. A növényeket lazán terítettem fel, hogy jól átjárja a levegő. Tavaly mi is pórul jártunk a csokros szárítással. Valahogy a csokor közepe berohadt. A koktélparadicsom immunis a ragyára, úgy ttudom, csak ezek a nagy étkezési meg lukulluszparadicsomok fogékonyak rá.

    VálaszTörlés
  3. Na, akkor én is kipróbálom. Nekem is van felesleges rácsom. :-)

    VálaszTörlés
  4. Nekem bejött a csokros módszer, de árnyékos helyen, a fészerben, és nem túl sok növényt kötöttem egy csokorba, csak olyan 12-15 szálat. A hajtásokat rövidebbre vagdostam, úgy 20 cm-esre. Tehát sok kis csokorral pepecseltem, ezek számára pedig szögeket vertem be a fészer favázába, arra akasztottam fel őket. Oregánó, kakukkfű, lestyán és zellerszárítmányt készítettem, amikor zörgőssé vált, a leveleket összemorzsoltam jó apróra, a szárakat összetördelve sóval együtt ledaráltam kávédarálóban, így készült a házi ételízesítőnk.

    VálaszTörlés
  5. A permetezés tényleg használt, a magvetések pedig kaptak úgy 20 mm esőt.

    VálaszTörlés
  6. Akkor szuper, várjuk az érett termést, a kelést. Azt ne felejtsd el: a várakozási idő letelte péntek!

    VálaszTörlés
  7. Kelést a hónod alá, aztán nyomkodd a gennypupit.

    VálaszTörlés
  8. Már megint kezditek? :-)

    Köszi a heti étlapot, és ami még olvasás közben eszmben volt, hogy kommenteljem, az most természtesen nem jut eszembe! Valamit akartam. De mit? :-)

    Ja igen! A kukorica! A héten főtem én is csemege kukoricát, de nekem annyira édes volt, hogy az már túlzás! Jócskán kellett sóznom ahhoz, hogy meg tudjam enni. Tényleg édesség helyett adható :-)

    VálaszTörlés
  9. Én nem kezdek. Ő kezdi, provokál, de megfogadtam, hogy nem reagálok rá. Paprikát bezzeg jött lopni, akkora szatyorral, hogy csak hüledeztem. Persze nem sok jutott bele, mert anyuci előző nap leszedte a paprikát. Tesóm biztos azért szájal, mert koppant egy nagyot, azt hitte, teletömheti a batyuját.
    Ha édes volt a kukori, az jó. Az annak a jele, hogy jó friss, mert a leszedett csemegekukorica cukortartalma az állás alatt hamar átalakul keményítővé, és akkor már nem olyan édes.

    VálaszTörlés
  10. Szegény nem kapott paprikát? :-(

    Nagyon édes volt, de akkor már örülök, hogy frisset kaptam! :-)

    VálaszTörlés
  11. Kapott, de csak olyan nyolc-tíz darabot. A nyolc-tíz a szatyra aljában zizegett csak ide-oda, mert olyan nagyobbikfajta teszkós nejloncekkerrel jött. Mindegy, majd ha megint lesz friss, újra kap. Most már egy másik paprikatábla is teremni kezd a héten, onnan jut neki is még több, bőségesen. Ja, és megsúgom: tesómnak is van a saját kertjében ám paprikája! :-) Remélem, meghív majd rántott paprikára! :-)

    VálaszTörlés
  12. Nem paprikát akartam lopni, hanem lecsónakvalót. Az más!

    VálaszTörlés
  13. Tesó, hoztam karfiolpalántákat, a virágpiacon egy néni nagyon el akarta adni az utolját, haza akart menni, megvettem tőle. A hagymát fölszedem, annak a helyébe teszem. Kérsz belőle?

    VálaszTörlés
  14. Víz+tápsó+árnyék az igénye. Este adok.

    VálaszTörlés
  15. Te, a néni nagyon menni akart, 20 palántát fizettem ki, neked is adtam, mégis 21 szál maradt. Felszedtem a hagymát, hol kell szárítani és meddig?

    VálaszTörlés
  16. Én valami tizenötöt számoltam meg a saját adagomban. A hagymát valami ponyván, újságpapíron szárogasd meleg helyen (napon) addig, amíg a zöld részei totál lefonnyadnak. Ha ez kész, a nagyon sáros részeket dörgöld le róla, és betározhatod a garázsodba.

    VálaszTörlés
  17. Rendes volt a nőci, vagy nagyon haza akart menni.

    VálaszTörlés
  18. Vagy nem tudott számolni... :-)

    VálaszTörlés
  19. Nem olyannak nézett ki, vérbeli rádumálós, élerevaló kofa volt. Tapogatta a karomat alkudozás közben, úgy mondta, hogy vigyem, vigyem. A karfiolon kívül már csak egy csokor karalábépalántája volt, de kék héjú, azt nem akartam megvenni tőle.

    A piacon mindig meglepődök az árakon, Győrben az a fajta aprószemű, jóízű késői sárgabarack, mint a miénk 320Ft/kg-ba került. Csak lestem.

    VálaszTörlés
  20. Én vettem a múlt héten 150-ért is, de a Dunakapu téri nagypiacon. A virágpiaci zöldséges arcátlanul drága, ráadásul még az öreglányok is hozzá igazodnak az áraikkal.

    VálaszTörlés
  21. Ez speciel a nagypiacon volt, nem a virágoson.

    VálaszTörlés
  22. Nehazuggyá, hétfőn nincs is nagypiac!

    VálaszTörlés
  23. Dinnyés-barackos család hétfőn is van. mindennap van!

    VálaszTörlés