2011. február 13., vasárnap

Böjtelő (Februarius) Hava

Nézzük, mik a feladatai ebben a hónapban a Magyar Házi Gazdaszszonynak.

1-0 A’ múlt hónapban elvégezvén a’ Gazdaszszony a’ fonatást, most minden kezeket a’ megpárolásnak és gombolyításnak állítson, hogy a’ Vászon a’ favirágzáskor fejérítőre mehessen.

2-0 Minthogy gyertyánál nehéz, és késedelmes a’ gombolyítás; esténként jobb fonogatni, Kaptzakötéshez, és egyéb házi szükséghez való különbféle tzérnákat; és azokat mig fagyos éjjelek járnak megfejérittetni.

3-0 A’mint a’ Gazdaszszonynak üressége érkezik, szedesse elöl a’ Zsákokat, Ponyvákat, törlő, sütő, és szakasztó ruhákat; a’ roszszakat mustráljaki, a’ hibásakat foldoztassa meg, és szabjon újjakat, s’ bélyegeztesse meg azokat.

4-0 Néha már Februáriusban a’ Ludak, és Tikok tojni kezdenek; ezekre tehát gondnak kel lenni, hogy a tojás a’ fészken megne fagyjon; vagyha nem tojnakis még: de azért a Tik, és Lúdólakat ki kel tisztíttatni, és fészket készíteni mind a’ tojásra, mind az ülésre nem árt: mert most még ráérnek a’ Cselédek.

5-0 Az idején való plánta megok alá is már most meleg ágyakat kell tsináltatni, és a’ hónap végével a’ dohány, és palánta magokat beléjek vetni; a1 mint a’ kinyílás mutatja magát.

6-0 Míg a’ tavaszi szántás elkövetkezne, a’ Gazdát meg kel szépen kérni, hogy a’ kertnek ez, vagy amaz tábláját trágyáztassameg, vágasson vesszőt, és karót, a’ Sövényeket igazíttassa helyre ’s a’ t.

7-0 Néha mér ezen korban a’ föld fagya ki is mégyen; tehát a’ Kertnek azon részét fel kell ásatni, a’ mellybe Pástináka, Mák, Petre’selyem, Vereshagyma, Sárgarépa, és Saláta, mégyen, és bevetni: noha ez ritkaság.

8-0 Már most a 6-8. hetes borjúkat ételre is kel szoktatni, megvakartatni, és a’ fejéshez gondosan hozzá látni: Mind a’ megellett, mind az elletlen teheneket most szükség jobbatska szénával, sarjúval, és elegendő Sóval táplálni, hogy mind erejek, mind tejek megjőjjön.

9-0 Különben a’mi a múlt hónapban a’ 7, 8, 9, 10, 14, 16, 22, 23. ’s a’ t. szám alatt mondatott, többnyire ezen hónapbanis, mind előfordúl; azért azokat munkába vetetni megne felejtkezzék a’ Gazdaszszony.

10-0 Hogy a’ tojások igen kövérek nelégyenek, nem kell a’ tojókat olly gazdagon tartani, mint a’ mult hónapban, a’ mikor gunárzottak.

Újabb sorozat megfogadnivaló, amelyből ránk igazából a tikokra és a kertre vonatkozó részek a tanulságosak. Tikjainkat mi is jobban tartjuk, bár tojni nemigen akartak, egészen addig, amíg nem lett plusz tíz fok. Még mindig be van fagyva a tojókájuk, hiába kapják a moslékot, a búzát-kukoricát, és már valamennyi tyúkhúrt is, ami a kert szegélyében hajt. A hét eleji melegben a kilenc tyúk által termelt napi két tojás rögtön négyre emelkedett.

A plánták alá meleg ágyat nem tsináltattam, viszont a hétfő délutánt azzal töltöttem, hogy vakondtúrásföldet kerítsek a további palántaneveléshez. Mivel az összes vakondtúrás összes földjét kitermeltem már korábban a kertben és az udvarban e célból, Hédiékhez mentem át vakondtúrást keresni. Volt is bőven, de mind cappogósan sáros az olvadó hólétől. Végül a szomszédos kiserdőben tudtam egypár védettebb vakondtúrásból jóféle földet kinyerni, ami aztán a kisikált ládákba ment. A héten lesz rengeteg vetnivalóm, már áznak a magok. Idén megpróbálkozok olyan virágpalántákat nevelni, amik később alkalmasak lesznek a kegyelet virágainak, de itthon a balkonládákba is jók lesznek. Ilyet még sose próbáltam, anyuci biztatott fel. Hiszen ha ennyi másféle palántát képes vagyok nevelni, pont ez ne menne? A virágbolti palánták sokszor botrányosan ócskák és rémesen drágák is, mifelénk tavaly egy szem verbéna ára kétszáz forint körül mozgott. Így idén a virágokra is nagyobb hangsúlyt helyezek, a sírokra való virágokból is többet nevelek. Szárazvirágnak lesz szalmarózsa, sárga és rózsaszínű cickafark (utóbbi évelő tövét már magról kineveltem tavaly), palántának záporvirág, dupla porcsin és verbéna, vágónak őszirózsa, lepkevirág és legényfogó, társításba büdöske, sarkantyúka és körömvirág – utóbbiak csak csínján. Egyszerű falusi virágok ezek, de több lesz belőlük, mint tavaly. Legyen olyan vidám, színes a kert, mint kislány koromban. (Én a virágnevelésen kezdtem meg tanulni a kertészkedést. Már kiskoromban is örültem a kapott virágmagnak, s mivel apukánk egyik jóbarátja egy vetőmagos cégnél dolgozott, néha hozott is ezt-azt. Ezeket a magokat mindig én vettem a gondjaimba, és ennek okán sokkal több virág volt. Aztán idővel „átnyargaltam” a zöldségekre, de mindig nosztalgiával gondoltam a régi kertre, pedig abban sokkal kevesebbféle zöldség volt, mint a maiban.) Most azonban teret kapnak ezek a virágok is, jó részükről magot tudok szedni majd jövőre. Így a téli zöldségek betelepítésén túl tervem még a virágos veteményes.

Vissza a zöldfélékhez. Az elvetett magok nagy része már csírázik, így az összes paradicsom, a hagyma, a bazsalikom. Ül a ládájában és hallgat a perui földicseresznye és a zeller. Minden nap vizslatjuk őket, csíráznak-e már a szemek. A paradicsompalántás ládákat a napokban költöztetem majd a fűtőtest mellől az ablakba, mert már inkább fényre van szükségük, mint melegre. A fűtött hely a paprikáknak van fenntartva. Néhány kép a magoncokról:

Ez lila bazsalikom. A kép két dologról árulkodik: a.) átverés áldozata lettem, mert a lilának vett bazsalikom fele zöld (micsoda tragédia, ugye? J ) b.) mivel Nyunyi ültette, és kicsit belesült a végére a műveletbe, ezért egypár snidlingszál is feltűnt a cserépben.

Ezek pedig a Black Krim paradicsomok.

Más kerti esemény nem történt a héten attól eltekintve, hogy egy csomó pénzt kiadtam megint magokra… Közben pedig a tavasz ígéreteként kinyíltak a hóvirágok, fakad a barka, virágzik a kankalin és egy-két bátor krókusz is kinyitotta a szirmait. Bár még több hideg hét vár ránk, azért remélem, szélsőséges időjárás nem lesz, mint tavaly tél végén, és időben megkezdhetjük a kerti munkálatokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése