2013. július 20., szombat

Kerítés építése

Kezdeném a történetet azzal, hogyan alakult a kerítés terve a fejemben. Korábban csak fakerítés mindenféle kivitelben tudott hatni rám. Ez tűnt természetesnek, ez a természetközeliség talán nyomokban felfedezhető a végtermékben -víz vasból van :-)  

Egyik kollégámnak kovácsoltvas jellegű kerítést kellett készíteni munkaidőn kívül, amihez a tekervényes-cirkalmatos – eredetileg hajlítóberendezéssel készített elemeket- némi „csalással” lézervágó géppel vágtuk ki. Hát innen jött az ötlet, hogy saját kerítés céljára is lehetne elemeket vágni a munkahelyen….és talán még össze is lehet építeni.

 A kerítés betonrésze már vagy 6 éve készen volt, így adott volt, hogy mekkora a pillérek közötti távolság, így méretarányosan megszerkesztettem a betételemek kereteit. Ezt kinyomtattam számítógéppel több példányban, és este az ágyikómban elkezdtem a kereteket kitöltő motívumok megrajzolását. A téma hamar adódott, mivel gyerekkorom óta bolondulok a hajókért. A terveket a mellettem olvasgató egyszemélyes zsűri  – Drága Hédikém – értékelte. A sikeres skiccet másnap délután AutoCad programmal megrajzoltam.


Voltak vad ötleteim is, például minden egyes kerítéselemet más-más korabeli hajókkal kitölteni egy-egy nevezetes hajós eseményt (pl. Amerika felfedezését a Santa Maria, Pinta és Nina hajótrióval) elkészíteni. Ez túl csiricsáré lett volna, ezért szerencsére elvetettem. Így is szívtunk eleget a hajók elkészítésével, ha bonyolultabb lett volna tán még mindig rakosgatnánkJ A történelem legszebb hajóinak a klippereknek a tervét a keresztvitorlázat bonyolult megvalósítása miatt vetettem el. Sokáig fejtörést okozott, hogy a hajók közötti teret mivel töltsem ki. Itt is a méret volt a lényeg: a cica kiférjen, de a kutya már ne, így kerültek oda a vasmacskákJ


A kivitelezés:
A kész kaputerv alapján összesítettem a zártszelvények és egyéb szálanyagok mennyiségét. A hajók kontúrja 10mm vastag, a horgonyok és kormánykerekek 8mm vastag, az alsó hullámkivágásos takarólemezek pedig 1,5mm-es lemezből lettek lézervágóval kivágva. Az árbocok 10-es a bummok 8-as, a vitorlák külső kontúrja pedig 6-os köracélból készült.
Az íves zártszelvények belső rádiuszához sablont vágattam, hogy a hengerlés pontos legyen és a kerítés különböző íveinek az alsó éle és a teteje egy síkban legyen. A méretre vágott hengerelt zártszelvényekből elkészítettük kereteket és kapu valamint az ajtó keretét. A lehegesztett kerítéselemek közepének kitöltéséhez és a hajók kirakásához a kerítéselemeket 1:1 méretarányban A0-ás printerrel nyomtattam ki. Erre ráhelyeztük a kereteket, és a hajók vitorlázatához szükséges köracélokat leszabtuk, hajlítottuk és a helyére téve összehegesztettük.
A készre hegesztett kerítéselemek alapozva, majd fekete selyemfényű kétkomponensű fedőfestékkel lettek lefestve. A fekete szín elegáns, de a két és féléves fiam minden egyes mászókísérletét jól láthatóan megörökíti a következő lemosásig. A fehér guanó is virít rajraJ

Ezúton is szeretnék köszönetet mondani kollégáimnak a kerítés elkészítéséhez nyújtott segítségért:

Kocsis József lakatos, Denk Károly hegesztő, Pausits Zoltán esztergályos, Szokoli Károly és Borúzs Zoltán festő valamint Pausits Imre tulajdonos ügyvezetőnek aki megengedte, hogy a kerítés a cégnél elkészüljön.

2 megjegyzés:

  1. Ez nagyon-nagyon egyedi lett, gratulálok!

    (Itt az egyedi nem azt is jelenti, hogy nagyon mutatós)
    Jó ötlet a hullámokat idéző motívum a kerítések alsó részén.

    Petra

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, ezt jól megfogalmaztam. Szóval az egyedi azt is jelenti egyben, hogy nagyon mutatós.

      Törlés