Kezdeném a történetet azzal, hogyan alakult a kerítés terve
a fejemben. Korábban csak fakerítés mindenféle kivitelben tudott hatni rám. Ez
tűnt természetesnek, ez a természetközeliség talán nyomokban felfedezhető a
végtermékben -víz vasból van :-)
Egyik
kollégámnak kovácsoltvas jellegű kerítést kellett készíteni munkaidőn kívül,
amihez a tekervényes-cirkalmatos – eredetileg hajlítóberendezéssel készített
elemeket- némi „csalással” lézervágó géppel vágtuk ki. Hát innen jött az ötlet,
hogy saját kerítés céljára is lehetne elemeket vágni a munkahelyen….és talán
még össze is lehet építeni.
A kerítés betonrésze már vagy 6 éve készen volt,
így adott volt, hogy mekkora a pillérek közötti távolság, így méretarányosan
megszerkesztettem a betételemek kereteit. Ezt kinyomtattam számítógéppel több
példányban, és este az ágyikómban elkezdtem a kereteket kitöltő motívumok
megrajzolását. A téma hamar adódott, mivel gyerekkorom óta bolondulok a
hajókért. A terveket a mellettem olvasgató egyszemélyes zsűri – Drága Hédikém – értékelte. A sikeres
skiccet másnap délután AutoCad programmal megrajzoltam.
Voltak vad ötleteim
is, például minden egyes kerítéselemet más-más korabeli hajókkal kitölteni
egy-egy nevezetes hajós eseményt (pl. Amerika felfedezését a Santa Maria, Pinta
és Nina hajótrióval) elkészíteni. Ez túl csiricsáré lett volna, ezért
szerencsére elvetettem. Így is szívtunk eleget a hajók elkészítésével, ha
bonyolultabb lett volna tán még mindig rakosgatnánkJ A történelem legszebb
hajóinak a klippereknek a tervét a keresztvitorlázat bonyolult megvalósítása
miatt vetettem el. Sokáig fejtörést okozott, hogy a hajók közötti teret mivel
töltsem ki. Itt is a méret volt a lényeg: a cica kiférjen, de a kutya már ne,
így kerültek oda a vasmacskákJ
A kivitelezés:
A kész kaputerv alapján összesítettem a zártszelvények és
egyéb szálanyagok mennyiségét. A hajók kontúrja 10mm vastag, a horgonyok és
kormánykerekek 8mm vastag, az alsó hullámkivágásos takarólemezek pedig 1,5mm-es
lemezből lettek lézervágóval kivágva. Az árbocok 10-es a bummok 8-as, a
vitorlák külső kontúrja pedig 6-os köracélból készült.
Az íves zártszelvények belső rádiuszához sablont vágattam,
hogy a hengerlés pontos legyen és a kerítés különböző íveinek az alsó éle és a
teteje egy síkban legyen. A méretre vágott hengerelt zártszelvényekből
elkészítettük kereteket és kapu valamint az ajtó keretét. A lehegesztett
kerítéselemek közepének kitöltéséhez és a hajók kirakásához a kerítéselemeket
1:1 méretarányban A0-ás printerrel nyomtattam ki. Erre ráhelyeztük a kereteket,
és a hajók vitorlázatához szükséges köracélokat leszabtuk, hajlítottuk és a
helyére téve összehegesztettük.
A készre hegesztett kerítéselemek alapozva, majd fekete
selyemfényű kétkomponensű fedőfestékkel lettek lefestve. A fekete szín elegáns,
de a két és féléves fiam minden egyes mászókísérletét jól láthatóan megörökíti
a következő lemosásig. A fehér guanó is virít rajraJ
Ezúton is szeretnék köszönetet mondani kollégáimnak a
kerítés elkészítéséhez nyújtott segítségért:
Kocsis József lakatos, Denk Károly hegesztő, Pausits Zoltán
esztergályos, Szokoli Károly és Borúzs Zoltán festő valamint Pausits Imre
tulajdonos ügyvezetőnek aki megengedte, hogy a kerítés a cégnél elkészüljön.
Ez nagyon-nagyon egyedi lett, gratulálok!
VálaszTörlés(Itt az egyedi nem azt is jelenti, hogy nagyon mutatós)
Jó ötlet a hullámokat idéző motívum a kerítések alsó részén.
Petra
Na, ezt jól megfogalmaztam. Szóval az egyedi azt is jelenti egyben, hogy nagyon mutatós.
Törlés