2009. június 10., szerda

Fáklyaliliom



A fáklyaliliom tulajdonképp az Aloe vera távoli rokona. Aki többéves tövet nevelget a gyógyító csodanövényből, és már virágot hozni is látta, az valószínűleg rögtön felfedezi a virágzatok hasonlóságát. Kerti rokonát tipikusan nyaralók udvarán látni, gyep közé ültetve. Levélrózsája szinte örökzöld, de tavaszonként azért megújul. Júniusban és júliusban hozza a színátmenetes manósapka virágait. Magról nevelve nálam nem kelt ki, a tövet piacon vettem. Elég lassan fejlődött a nevelőágyásbn, mert mindenféle más növény, egynyáripalánták között harcolt a túléléséért. Tavaly ősszel két részre bontva ültettem végleges helyére, és aggódtam érte, mert az átültetés után a levelei elszáradtak. Tavasszal azért úgy-ahogy magához tért, és júniusra négy virágzatot hozott. Jót tett neki, hogy végre kinyújtózkohatott.


Nem csak ez az egyetlen, alacsonyabb változata létezik. A sárgászöldtől a narancspirosig sokféle színben, és az 50-150 cm-es tartományon belül sokféle magasságban látni. Ha megerősödött, onnantól fogva hálás, robusztus növény. Számomra azok közé tartozik, amelyről már kislánykoromban eldöntöttem, hogy nekem ilyen lesz, ha megnövök (az összes piros-sárga színátmenetes virág ilyen, nem tudom, miért). Mama kertjében láttam először, és éveken át csodáltam, de onnan eltűnt, miután átrendezték az udvart, és garázs lett a virágágyás helyén.

6 megjegyzés:

  1. Nagyon különleges és szép növény, amúgy is szeretem a liliomféléket mert nagyok és igénytelenek. Olyan édes hogy manósapka-szerű a virágja!!! :-))

    VálaszTörlés
  2. Így van, a liliomfélék az egyik legklasszabb csoport, kintre és bentre is. Erről még írunk a tesómmal.

    VálaszTörlés
  3. Na és a rokonságuk: a hagymafélék se kutyák a konyhakertben!

    VálaszTörlés
  4. Csak ne csókolózz utánuk, vagy a lovaggal is etess hagymát.

    VálaszTörlés
  5. Lehet hasznos lesz vkinek, úgyhogy leírom. Tavaly előtt március tájékán ültettem cserépbe magot és csak nyár végén bújt ki. Még jó, hogy nem dobtam ki közben. :) Azt kiültettem a kertbe és azóta is megvan, de tényleg nagyon lassan nő.

    VálaszTörlés
  6. Nálam a gyöngyvirágmag viselkedett így, egy évet hevert a földben.

    VálaszTörlés