2009. június 1., hétfő

Május utolsó vasárnapja...

... és június első reggele özönvízszerű esővel köszöntött be az eddigi porszáraz idő után. Egész májusban összesen kb. 20 mm eső volt, de ma éjjel 37 milliméter eső hullott - esővízmércém szerint. Az előző pár napban is volt csapadék, így az öntözést már egy hete hanyagoltam. A víz és a mérsékelt meleg hatására a növények úgy nőnek, mintha nyújtanák őket, és tegnap bekövetkezett az a boldog pillanat, amikor az első, mézédes szemekkel teli zöldborsóhüvelyt leszakíthattam. A retket már rég kiettük, most salátaszezon van, nap mint nap esszük a friss leveleket. Egész takaros kis sárgarépák is vannak már.
A héten egy "totálbrutál" gyomirtózást végeztünk a veteményeskertben, de nem vegyszerrel, hanem kapával. Volt még néhány ágyás, ahol a kikelő növénykék megerősödéséig nem akartunk kapálni, de ennek híján a gazok megizmosodtak a sorok közt. Különösen csúf volt a kukorica, ahol a köztesként vetett bab kikelésére vártunk - mindhiába. A futóbabot (ez az ún. tűzbab) a kukoricával együtt vetettük el. Ezt azért szoktuk így csinálni, mert így lehet a legkevesebb kerti munkával szárazbabot előállítani. :-) Nem kell gyomlálni, mert a kukorica elfojtja a gazokat, karózni nem kell, mert a kukoricaszárra felfuthatnak a babhajtások. Azonban pár satnya, sárgult futóbabnövényke jött csak elő a földből. A héten elfogyott a türelmünk. Felkapáltam az egész darabot - ez kb. 250 négyzetméter volt - 3 nap alatt. Kikelt babot talán ha tízet találtam, pedig a teljes kukoricás tele volt ültetve babszemekkel. Gyomlálás közben kibányásztam a kikeletlen babokat a földből, amiknek a belseje teljesen penészes volt. Ezért nem kelt ki! Gyorsan szereztünk egy ismerőstől pótlólagosan vetőmagot, azonnal újrvetettünk. Most nyakába kapta a parcella ezt a jó kis záport, remélem, szépen kihajt. (Ennek a babfajtának a magjait dísznövényként árulják sok helyen, három szem van egy tasakban. Ismerős babtermesztőtől vettünk másfél kiló étkezési szárazbabot, azt vetettük el, nem a vetőmagboltban kerestük a magot. Egyébként ez a bab nyersen mérgező, de főzés közben a méreganyagok lebomlanak. Ha valaki szeret csíráztatott magokat enni, forrázza le mindig a babcsírát! Vagy ne is kezdjen a babbal... ) A hiányosan kelt petrezselyemnél is pótvetést fogok csinálni a sorok közé a napokban. Eredetileg brokkolipalántákat terveztem ide, de Magdus nénitől kaptam házi szedésű petrezselyemmagot, nem is keveset, ezt el kell tenni gyorsan a földbe! Fogalmam sincs, mennyire lesz sikeres ez az időn túli ültetés, de egy próbát megér.
Nagy örömömre már érnek kedvenc gyümölcseim: a feketeribizli (ezt mindig megcsipkedem, ha a bokor mellett megyek el):

A másik meg a ropogós cseresznye:Itt is befőzések vannak kilátásban... Az eperből még van, bár buzgón esszük. Múlt héten kedden azonban ellátogattunk a "szedd magad" - földre. Még csak a korai fajták értek, de - a csöpögő eső ellenére is - szedtünk 7 kilót. Tíz üveg lekvárom lett, meg a fagyasztóba is került, de még egy szemet se aszaltam meg, ezért még egyszer ki kell látogatnunk az eperföldre...Most pedig önfényezés következik... Szemléltetésnek: egyik üveg eperlekim, mellette nem Martini van az üvegben, hanem télire eltett bodzaszörp. (Sajnos a címke olyan makacsul felragadt az üvegre, hogy nem tudtam levakarni, pedig utálom, ha rajta marad. ) Különösen a bodzaszörpre vagyok büszke, ami nem lett penészes!

6 megjegyzés:

  1. Nyanya, nem kell szégyellni, nyugodtan kérj segítséget, ha gondjaid támadnak Martini-ügyben.

    VálaszTörlés
  2. Gratulálok! Gyönyörű a lekvár is és a szörp is! 10 ilyen nagy üveg lekid van? Fantasztikus!

    VálaszTörlés
  3. Miért, van Martinid? Akkor szólj, ha lesz becherovkád, na, majd akkor húzok át hozzád, mint az expresszvonat...
    A legnagyobb üveg lekvárt fényképeztem be, hogy Hédi meglássa, milyen egy mintaháziaszony, aki ilyen nagy üveg lekvárokból csinál tízet! (A többi Nutellás üvegekben van...) :-)

    VálaszTörlés
  4. Ez jó! én is azt hittem, 10 ilyen nagy üveggel készítettél!
    Különben van ám nekem Martini receptem is, régen sokszor csináltunk tesómmal. Mivel már nem szeretem az ilyen piákat, nem csinálok, de megadom a recit ha akarod :-)
    Nem félsz, hogy a műanyag tetős üvegben megromlik a lekid? Én mindig hisztérikusan ragaszkodom a fémtetőhöz! :-9

    VálaszTörlés
  5. Jó, te mintaháziasszony, cserélhetünk. 3 nagy leki=1 becherovka, utána palacsintás buli az üzlet áldomása.

    VálaszTörlés
  6. Jó, hétvégén cserkóbefőzés, + még egyszer kimegyünk eperlandba, és utána. De a bechert neked kell dugiban tartanod, és majd titkon hozzád járok szlopálni, mert a fiúk rögvest meginnák, ha látnák, hogy van...

    VálaszTörlés