2012. augusztus 22., szerda

Mogyorószüret

 Nálunk is itt a kegyetlen, veteménygyilkos kánikula. Bár a zöldségek  alig-alig bírják elviselni,  a mogyoróra úgy hatott a forróság, hogy hullatni kezdte a halványzöldből napok alatt szép világos mogyoróbarnára érett terméseit. Nagy boldogsággal töltött el az első "rendes" mogyorószüret, az öt bokor egy kenyérkosárnyi érett mogyorószemmel ajándékozott meg, nem számítva a tavalyi öt szemnyi kóstolót. 
 Mogyorót egy gyerekkori nosztalgikus emlékem hatására ültettem: úgy tízéves koromban erdész nagybátyám szolgálati zöld sapkájában hozott a  saját és keresztgyerekeinek néhány maroknyi mogyorót. Kalapáccsal törtük, úgy ettük a frissen érett belét, az íze felejthetetlen volt.  Akkor határoztam el, hogy ha felnövök, mindenképp lesz a kertemben mogyoró. 
A mogyoróültetéssel húsz évet kellett várni, de mindenképp megérte. Szabadgyökerű dugványokat vettünk néhány száz forintért, öt tövet. Mind megeredtek, de lassan fordultak termőre. Most háromméteres, sűrű zöld falat alkotnak. A falu környéki erdőkben is sok mogyoróbokor nő, úgyhogy szeretnek nálunk. Sövényként ültetve elég jól határol, könnyen is szaporítható, úgyhogy tavasszal lebujtottunk még öt-hat földre hajló ágat. Jövőre átültetjük őket arra a részre, ahol zavaró belátás nyílik az utcáról a kertbe. 

Visszatérve a termésekhez, kizárólag egyféleképpen akarom felhasználni. Biztos Ti is észrevettétek, hogy azok a csábítóan finom egészmogyorós csokikat soha, de soha nem akciózzák le, állítom, hogy luxuscsemege lett. Pedig milyen jól hatnak a stresszes idegekre nehéz napokon! Valami jó minőségű csokival meg egy kis nutellával gondoltam összeütök valamiféle házi bonbont, afféle csináld-magad csodagyógyszerként. 

7 megjegyzés:

  1. Jaj, de nagyon irigykedem! Nekem is most lenne értékelhető mogyorótermés, de mind lapos, üres héj.Pedig sok van rajta. Próbálok én is gyökereztetni, valami árnyékosabb helyre kéne ültetni, ha lenne olyan. A te bokraid mennyi idősek?

    VálaszTörlés
  2. 2004-ben ültettem, nyolc évesek. Azért tartott ennyi ideig a kifejlődésük, mert kis gödörbe, trágya nélkül ültettem, a tövükre engedtem ránőni a gazt és a füvet, sőt a kisebbeket a Jani fűnyíróval egyszer-kétszer lenyírta. Normálisan kezelve biztos hamarabb termőre fordultak volna.

    VálaszTörlés
  3. Ó, pont mint az enyémek, azzal a különbséggel, hogy ezek messze nincsenek 3 méteresek. Én is 2004-ben, vagy 5-ben ültettem, bele a homokba csak úgy, igaz, hogy gazoltam körülöttük, de a kicsinek én is lehántottam a kérgét a szegélynyíróval, amitől kiszáradt, és gyökérről hajtott újra. Még mindig sokkal kisebb, mint a másik, de érdekes módon rajta van több (üres) mogyoró. Lehetséges, hogy trágyáznom kellene?

    VálaszTörlés
  4. Ilyen csodagyógyszert én is szívesen bevetnék:) Mi is ültettünk három bokorral, jelenleg halottnak látszanak, de remélem feltámadnak. A vesszőkre fájna a fogam, meg az árnyékukra. A termés lenne a ráadás.

    VálaszTörlés
  5. Bea: talán ősszel egy kis komposztot a tövére?
    Meli, a vesszőkből valamit kreatívkodnál? Kerítést? Aszalót?

    VálaszTörlés
  6. Hát, azt megpróbálhatom. Vettem zsákos marhatrágyát, talán az sem ártana a tövére. Igazság szerint nagyon mostohán bántam velük, locsolni sem locsoltam, csak idén.

    VálaszTörlés
  7. Igen! Elméletben roppant kreatív vagyok, de a kézügyetlenségem mindig keresztbe tesz:) Karó, kerítés, bármi, amit el bírok készíteni. Ezért Monty Don a hibás, akinek anno, mikor még volt tv előfizetésünk, nagyon szerettem nézni a Biokert, biofőzőcske c. műsorát. A kertjét... Ott font az ágyások köré mogyoróvesszőből szegélyt. Azóta sem bírom kiverni a fejemből. Remélem élnek a bokrok, csak a levelük perzselődött le. Ajándékba kaptuk őket, kettő zöld, egy vörös levelűt. Ciki lenne megint kérni:)

    VálaszTörlés